Blar i Master i pedagogikk på tittel
Viser treff 81-100 av 203
-
Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste ... -
"Hvorfor stiller den personen masse krav til meg nå?" Spesialpedagogers etiske refleksjoner knyttet til bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger i deres arbeid med barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger som jobber i barnehage opplever bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger rundt barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse ... -
I spenningsfeltet mellom omsorg og profesjon: En kvalitativ studie av betydningen av lærernes kunnskap for å fremme psykisk helse ved tilrettelagte avdelinger i skolen
(Master thesis, 2019)Psykisk helse er i dag et svært aktuelt tema. Spesielt barn og unges psykiske helse er i fokus. Ettersom barn og unge tilbringer mye tid i skolen, er skolen i en sentral posisjon når det gjelder å fremme, forebygge og ... -
I øyeblikket - felles oppmerksomhet som ferdighet og fenomen hos ungdom i et normalutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Felles oppmerksomhet som grunnleggende utviklingstrekk, innebærer trinnene, eller ferdighetene å initiere til, respondere på, og opprettholde felles oppmerksomhetsretting. Alle trinnene må utføres i bestemt rekkefølge, og ... -
Idealer og realiteter i arbeidet med mål i individuelle opplæringsplaner til elever med utviklingshemming : En kvalitativ undersøkelse knyttet til lærernes opplevelser og erfaringer
(Master thesis, 2018)Alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en individuell opplæringsplan (IOP), og denne planen skal vise mål for opplæringen, innhold i opplæringen, og hvordan opplæringen skal foregå (Opplæringslova, 1998, § 5-5). ... -
Inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser : Barrierer og muligheter for inkludering når opplæringen fås i et segregert tilbud
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en masteroppgave i pedagogikk, med vektlegging på spesialpedagogikk. Tema for oppgaven er inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser. Problemstillingen er som ... -
Inkludering : En kvalitativ studie i videregående opplæring
(Master thesis, 2015)Kapittel 1 gir en presentasjon av studiens tema, problemstilling og formål. Temaet er, som tittelen tilsier, inkludering. Studiens problemstilling er: «Hvordan praktiserer utvalgte fellesfagslærere på yrkesfaglig program ... -
Innovasjon i skolen.
(Master thesis, 2018)I den nye stortingsmeldingen, Fag - fordypning forståelse - en fornyelse av kunnskapsløftet, lagt frem i 2017, sees et økt fokus på innovasjonsevne i den norske skolen. I den kommende skolereformen blir ikke bare nødvendigheten ... -
Ivaretakelse av relasjoner, barnehagens arbeid og psykisk helse under korona krisen.
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hvordan barnehagelæreren selv opplever at deres relasjoner til barna, deres arbeid og barnas psykiske helse påvirkes av korona krisen. Oppgavens hovedvekt ligger på hvordan ... -
Jeg bare Googler det! - En kvalitativ undersøkelse om unge voksenes livsmestring knyttet til lave prestasjoner i matematikk
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen handler om hvilke utfordringer i hverdagen unge voksne med lave prestasjoner i matematikk opplever i forhold til livsmestring. Forskning belyser at matematikkrelaterte ferdigheter hos voksne mennesker ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Jenter og Asperger Syndrom. Pedagogiske og sosiale erfaringer fra skolegang
(Master thesis, 2014) -
Kan tidlig intervensjon hjelpe elever med usikker bokstavkunnskap i begynneropplæringen?
(Master thesis, 2015)Dagens 1.- klassinger kommer til skolen med ulike bokstavkunnskaper, men de aller fleste kommer med en forventning om å lære å lese og skrive. Noen barn kan allerede alle bokstavene, mens andre starter sin innlæring i det ... -
Kan vi snakke sammen uten et felles språk? En narrativ litteraturgjennomgang om hvordan kommunikasjonspartner i barnehagen kan tilrettelegge for at barn med behov for ASK utvikler funksjonell kommunikasjon
(Master thesis, 2023)Barn i barnehagen som helt eller delvis mangler talespråk vil ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Undersøkelsen belyser hva forskning sier om kommunikasjonspartnerens arbeid i barnehagen for å ... -
Kommunikasjon og sosial samhandling mellom barn som bruker ASK og deres jevnaldrende.
(Master thesis, 2018)ASK-brukere møter språkmiljøet med sine forutsetninger og kan derfor ha behov for flere tilrettelegginger og tilpasninger i barnehagen. Hensikten med studien er å få kunnskap om, og et innblikk i barnehageansattes erfaringer ... -
Kompetanse- og Ressursfokus på tilpasset opplæring En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av tilpasset opplæring og bruken av tilgjengelige ressurser
(Master thesis, 2020)The purpose of this study was to explore the school leaders' understanding of customized education and how they utilize their available resources. Inclusive education has been one of the Norwegian schools' biggest challenges ...