Blar i Master i norskdidaktikk på emneord "VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018"
Viser treff 21-29 av 29
-
Nå når du sier det - samtale utvikler ny kunnskap; En kvalitativ undersøkelse av fem ungdommers forståelse av fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise
(Master thesis, 2017)Denne studien dreier seg om hvordan ungdom forstår fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise. Innsikten og kunnskapen som kommer frem i studien er et bidrag ... -
”Når vi ikkje lenger har nokon til å minne oss på kven vi er, går vi i oppløysing og blir borte” - Om identitet og selvfremstilling i Carl Frode Tillers Innsirkling
(Master thesis, 2017)Tema for denne masteroppgaven er identitet og identitetsutvikling. I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en tematisk, litterær analyse av Carl Frode Tillers roman Innsirkling (2007). Hensikten er å undersøke hvilke ... -
Nynorsk som sidemål. En kartlegging og analyse av feiltyper i elevsvar.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg analysert og kartlagt feiltyper i eksamenstekster skrevet på nynorsk av elever fra Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland til avsluttende grunnskoleeksamen. Alle elevtekstene er fra sidemålsdagen, og ... -
Redaktør i eget liv. En casestudie av fire VG3-elevers møte med en medietekst «med kritisk blikk».
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hva elever legger vekt på når de får lese en medietekst med lesebestillingen «les med kritisk blikk» og hvordan lærerstyrte spørsmål kan hjelpe dem å utvikle kritisk literacy. Elever i dag er ... -
«Så jeg vil ikke egentlig kalle det en sakprosatekst» - Fire elevers evne til kritisk literacy i forståelsen av en antisemittisk tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever viser kritisk literacy i forståelsen av en historisk saktekst, og hvilke utfordringer de har. Vi opererer i dag med et utvidet sakprosabegrep, hvor mange tekster i denne ... -
«Skriv en kreativ tekst hvor du…» - En næranalyse av to gode kreative tekster i videregående skole
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven analyserer vi to kreative tekster. Tekstene er skrevet av to elever på Vg3, og er blitt vurdert til karakter seks. Studiens problemstilling lyder som følger: Hva kjennetegner to gode kreative tekster på ... -
Substantivbøying i to mellomspråkstekster.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk og omhandler hvilke utfordringer en innlærer står overfor i mellomspråksfasen når innlærerspråket er norsk, og utgangspunktet er henholdsvis vietnamesisk ... -
Tekstens tomme plasser - En studie av 5.klassingers resepsjon av Gro Dahles bildebok Akvarium
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av seks femteklassingers resepsjon av bildeboken Akvarium, av Gro Dahle. Temaet for oppgaven er komplekse sammensatte tekster, og elevene i prosjektet intervjues ved hjelp av strukturerte ... -
Valgfrie former – mulighet eller byrde?
(Master thesis, 2019)I den offisielle bokmålsnormalen er det stor valgfrihet, både når det gjelder staving av enkeltord og på systemnivå som bøyingsformer. For språkbrukere betyr dette at de har mulighet til å velge former i skriftspråket ...