Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1912-1931 av 3865
-
Jeg føler ikke at jeg kommer fra én nasjon, jeg føler meg bare som et mennesket» En kvalitativ studie av identitetskonstruksjon blant minoritetsetnisk ungdom
(Master thesis, 2017-01-30)Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie der elleve informanter er intervjuet. Informantene har alle minoritetsetnisk bakgrunn, og er rekruttert fra multietniske hiphopmiljøer i tre byer på Østlandet; hhv Oslo, ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
“Jeg har en verdi” – En kvalitativ studie om erfaringskonsulenters opplevelser av arbeidsrollens betydning for deres tilfriskning
(Master thesis, 2022)Tittel: “Jeg har en verdi” – En kvalitativ studie om erfaringskonsulenters opplevelser av arbeidsrollens betydning for deres tilfriskning Formål: Hensikten med foreliggende studie er å få et innblikk i hvordan rollen ... -
”Jeg har lagt igjen det dårlige og tar med det gode...” Oppveksterfaringer som fremmer resiliens hos barn av foreldre med psykiske lidelser
(Master thesis, 2016)Problemstilling: Hva kan fremme resiliens hos barn som vokser opp med foreldre med psykiske lidelser? Bakgrunn: Barn som pårørende og deres behov har fått økt fokus de senere år etter blant annet lovendring i Helsepersonell ... -
"Jeg har mistet min kjære for andre gang" : flytting fra hjemmet til skjermet enhet for personer med demens, ektefellers opplevelser
(Master thesis, 2009)BAKGRUNN: Ca. 9000 nordmenn rammes hvert år av demens, og det finnes i dag ca 66 000 mennesker med demens i Norge. Demens rammer flere enn den som er syk og har også store konsekvenser for omgivelsene, spesielt de nærmeste ... -
«Jeg kan være med på det, men jeg kan ikke være med så mye»: En casestudie om deltakelse av elever med fysiske funksjonsnedsettelser i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien er en casestudie av en elevs og en lærers opplevelse og erfaringer av deltakelse i kroppsøving. Tematikken i oppgaven omhandler elever med nedsatt fysisk funksjonsevne i kroppsøving på mellomtrinnet, og ... -
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
«Jeg lukker igjen den døra» Gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter traumatisk fødsel -en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2021)Sammendrag: Formålet: Beskrive gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter tidligere traumatisk fødsel. Metode: Kvalitative, individuelle dybde-intervjuer med åtte gravide kvinner i perioden september til november ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ... -
“Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ... -
Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ... -
«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ... -
«Jeg vet ikke alltid om hvordan jeg skal forholde meg til det jeg får vite.» -Kommunejordmødres erfaringer med å spørre gravide om vold og overgrep.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Å rutinemessig spørre om vold og overgrep har siden 2014 vært anbefalt i svangerskapsomsorgen og har etter oppdatering av retningslinjene i 2018 vært en sterk anbefaling. Hensikt: Å kartlegge jordmødres erfaringer ... -
Jeg vil fortelle. Lokale fortellinger og musikk fra Vinje, Tinn og Seljord
(Master thesis, 2019)Fortellinger og musikk er to sterke virkemiddel. Hver for seg står de godt og sammen kan de, gjort på en god måte, forsterke uttrykket. Da tanken om å lage forestillinger med kombinasjonen lokale fortellinger og musikk ... -
«Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene»
(Master thesis, 2022)Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ... -
Jeg vil leve i Norden : Samarbeid og integrasjon i Norden
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven har til hensikt å hovedsakelig kartlegge samarbeidet og viljen til integrasjon mellom de nordiske statene i perioden etter den andre verdenskrig og frem til i dag. Problemstillingen som besvares er: Hva slags ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ...