«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076271Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likningeri matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier imøte med tekstoppgaver i matematikk, samt undersøke hvor bredt dette repertoaret avlesestrategier er dersom de sitter fast under arbeidet. På bakgrunn av dette har vi utarbeidetfølgende overordnede problemstilling:«Hva kjennetegner lesestrategiene et utvalg elever på 9.trinn anvender i arbeid meduoppstilte likninger?»Gjennom prosjektet har vi benyttet oss av en kvalitativ kasusstudie med observasjon ogintervju av til sammen åtte elever på 9. trinn fordelt på to ulike skoler, hvor disse elevene harfått to ulike tekstoppgaver innenfor temaet uoppstilte likninger. Datamaterialet er behandletgjennom meningskondensering (Kvale & Brinkmann, 2015). Videre er det analysert ved hjelpav teoretiske rammeverk for lesing av tekstoppgaver i matematikk, teori om ulikelesestrategier, samt teori om tekstoppgaver og uoppstilte likninger i matematikkfaget.Prosjektet viser hvordan elever benytter seg av ulike lesestrategier i møte med uoppstiltelikninger, og kan gi oss refleksjoner rundt undervisningspraksisen for å kunne utvikle eleversevner til å ta i bruk ulike lesestrategier i gitte situasjoner. Resultatene viser oss at elevenebenytter en rekke lesestrategier når de leser tekstoppgavene, men alle er ikke like bevisste pårepertoaret sitt av ulike lesestrategier. Elevene bruker klart flest memoreringsstrategier,samtidig som noen av elevene også benytter seg av fordypning- og kontrollstrategier. Detviser seg at elevene tar i bruk lesestrategier både bevisst og ubevisst, og målet imatematikkundervisningen vil være å gi elevene de verktøyene de trenger for å kunne benytteseg av flere lesestrategier bevisst, da særlig når de står fast. Resultatene viser oss også at flereav elevene bruker tegning som lesestrategi, men at denne ofte ikke er like funksjonell som enskulle ønske. Det viser seg også at når elevene møter på utfordringer og ikke forstår hvaoppgaven spør om, er de raske med å støtte seg til læreren for å be om hjelp. Denne studienundersøker ikke hvorfor elevene gjør som de gjør, men stadfester at elevene har få bevisstelesestrategier når de står fast. Our master’s thesis examines reading strategies that students use when introduced withunlisted equations in mathematics. The purpose of the project is to get an insight of students’repertoire of reading strategies in the meeting with text assignments in mathematics andexamine how broad this repertoire of reading strategies are if they are stuck during their work.Based on this we have examined the following thesis statement:“What characterizes the reading strategies a selection of 9th grade students uses whenworking with equations as a word problem?”During the project, we have used qualitative case study with observations and interviews of aselection of eight students in the 9th grade divided on two different schools. Each of thesestudents have received two different text assignments that has to do with unlisted equations.The data has been processed through meaning condensation (Kvale & Brinkmann, 2015).Then the material has been analyzed by using theoretical framework for reading of textassignments in mathematics, theories about different reading strategies, and theories abouttext assignments and unlisted equations in the mathematical subject. The project show us howstudents benefit from using different reading strategies when faced with unlisted equations,and how this can provide us with more thoughts and ideas concerning the teaching practice,and how we can develop students abilities to use different reading strategies in givensituations. The results show us that students use several of reading strategies when they readtext assignments. However not everyone are aware of their repertoire of different readingstrategies. The students clearly use the memory strategies the most, but at the same time someof the students also uses of using specialization and control strategies. It seems that studentsuse reading strategies both consciously and unconsciously. Therefore, the goal in teachingmathematics should be to give the students the tools they need to benefit of more readingstrategies consciously, especially when they are solving a problem. The Results also show usthat more of the students uses drawings as a reading strategy, but that this strategy is not asfunctional as one might wish for. Also, when students encounter challenges and they don’tunderstand what the assignment is asking for, they quickly tend to lean on the teacher forhelp. This study does not examine why students do as they do, but confirms that students havefew conscious reading strategies when they are stuck solving a problem.