Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElise Klaveness
dc.contributor.authorAlfsen, Nina Vatne
dc.contributor.authorJonskås, Kristina
dc.date.accessioned2023-07-05T16:41:33Z
dc.date.available2023-07-05T16:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834698:55193710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076271
dc.description.abstractVårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, samt undersøke hvor bredt dette repertoaret av lesestrategier er dersom de sitter fast under arbeidet. På bakgrunn av dette har vi utarbeidet følgende overordnede problemstilling: «Hva kjennetegner lesestrategiene et utvalg elever på 9.trinn anvender i arbeid med uoppstilte likninger?» Gjennom prosjektet har vi benyttet oss av en kvalitativ kasusstudie med observasjon og intervju av til sammen åtte elever på 9. trinn fordelt på to ulike skoler, hvor disse elevene har fått to ulike tekstoppgaver innenfor temaet uoppstilte likninger. Datamaterialet er behandlet gjennom meningskondensering (Kvale & Brinkmann, 2015). Videre er det analysert ved hjelp av teoretiske rammeverk for lesing av tekstoppgaver i matematikk, teori om ulike lesestrategier, samt teori om tekstoppgaver og uoppstilte likninger i matematikkfaget. Prosjektet viser hvordan elever benytter seg av ulike lesestrategier i møte med uoppstilte likninger, og kan gi oss refleksjoner rundt undervisningspraksisen for å kunne utvikle elevers evner til å ta i bruk ulike lesestrategier i gitte situasjoner. Resultatene viser oss at elevene benytter en rekke lesestrategier når de leser tekstoppgavene, men alle er ikke like bevisste på repertoaret sitt av ulike lesestrategier. Elevene bruker klart flest memoreringsstrategier, samtidig som noen av elevene også benytter seg av fordypning- og kontrollstrategier. Det viser seg at elevene tar i bruk lesestrategier både bevisst og ubevisst, og målet i matematikkundervisningen vil være å gi elevene de verktøyene de trenger for å kunne benytte seg av flere lesestrategier bevisst, da særlig når de står fast. Resultatene viser oss også at flere av elevene bruker tegning som lesestrategi, men at denne ofte ikke er like funksjonell som en skulle ønske. Det viser seg også at når elevene møter på utfordringer og ikke forstår hva oppgaven spør om, er de raske med å støtte seg til læreren for å be om hjelp. Denne studien undersøker ikke hvorfor elevene gjør som de gjør, men stadfester at elevene har få bevisste lesestrategier når de står fast.
dc.description.abstractOur master’s thesis examines reading strategies that students use when introduced with unlisted equations in mathematics. The purpose of the project is to get an insight of students’ repertoire of reading strategies in the meeting with text assignments in mathematics and examine how broad this repertoire of reading strategies are if they are stuck during their work. Based on this we have examined the following thesis statement: “What characterizes the reading strategies a selection of 9th grade students uses when working with equations as a word problem?” During the project, we have used qualitative case study with observations and interviews of a selection of eight students in the 9th grade divided on two different schools. Each of these students have received two different text assignments that has to do with unlisted equations. The data has been processed through meaning condensation (Kvale & Brinkmann, 2015). Then the material has been analyzed by using theoretical framework for reading of text assignments in mathematics, theories about different reading strategies, and theories about text assignments and unlisted equations in the mathematical subject. The project show us how students benefit from using different reading strategies when faced with unlisted equations, and how this can provide us with more thoughts and ideas concerning the teaching practice, and how we can develop students abilities to use different reading strategies in given situations. The results show us that students use several of reading strategies when they read text assignments. However not everyone are aware of their repertoire of different reading strategies. The students clearly use the memory strategies the most, but at the same time some of the students also uses of using specialization and control strategies. It seems that students use reading strategies both consciously and unconsciously. Therefore, the goal in teaching mathematics should be to give the students the tools they need to benefit of more reading strategies consciously, especially when they are solving a problem. The Results also show us that more of the students uses drawings as a reading strategy, but that this strategy is not as functional as one might wish for. Also, when students encounter challenges and they don’t understand what the assignment is asking for, they quickly tend to lean on the teacher for help. This study does not examine why students do as they do, but confirms that students have few conscious reading strategies when they are stuck solving a problem.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel