Browsing USN Open Archive by Subject "barnehage"
Now showing items 1-20 of 29
-
”Å skape forbindelser”. Atelierets plass og atelieristens kompetanse i barnehagene i Reggio Emilia
(Journal article; Peer reviewed, 2013-06)Forming har gitt viktige bidrag til det helhetlige kunnskapssyn som lenge har vært dominerende i norsk barnehagepedagogikk, men fagfeltet er nå lavere prioritert i forhold til aktiviteter som er ment å fremme ferdigheter ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Barnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjon
(Master thesis, 2017)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull ... -
En strategi for analyse av samspill mellom barn
(Master thesis, 2016)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med en barnehage. Jeg beskriver et endrings- og utviklingsarbeid som foregår i et bytteforhold mellom meg som forsker og barnehagelærer. I tillegg er styrer involvert i ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn?
(Master thesis, 2010)Problemstilling: Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? Nøkkelord: Barnehage, likeverd, likestilling, språk, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, ... -
Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen er: "Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap"? For å belyse dette ønsker jeg å se på hvordan barnehagens kunnskapsutvikling henger sammen med utviklingsprosesser. Jeg har da valgt meg ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
Når de voksne følger barnas lines of flight : hendelser i barnehagen som utgangspunkt for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelyset på de yngste barna i barnehagen knyttet til en profesjonell praksis. Jeg vil være med på å gi et innspill til hvordan en profesjonell praksis kan utvikle seg. ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ... -
Ringen av forvandlinger: en analyse av prosjektet Teaterteppet i barnehagen Diana i Reggio Emilia
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)I Teater Ariosto i Reggio Emilia i Italia henger et vakkert teaterteppe. Teppet er representativt for teaterets egenart som et møtested der den dagligdagse virkeligheten forvandles ved hjelp av fantasi mediert gjennom ... -
Sammenhengen i overgangen mellom barnehage og skole : en god skolestart for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hensikten med studien er å belyse hvilke faktorer som best mulig kan bidra til en god skolestart for barn som befinner seg i en risikosone for å utvikle faglige eller psykososiale og sosiale vansker. Studien tar utgangspunkt ... -
Samspillsvansker og utvikling av sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative intervjuundersøkelsen har jeg undersøkt hvordan en gruppe 4-5 åringer og barnehagelærere opplever fenomenet samspillsvansker. Jeg har fått noen svar på hvordan barnehagelærere identifiserer og støtter ... -
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ...