• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap?

Arvesen, Katrine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019.Arvesen.pdf (703.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620073
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i utdanningsledelse [19]
Abstract
Problemstillingen er: "Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap"? For å belyse dette ønsker jeg å se på hvordan barnehagens kunnskapsutvikling henger sammen med utviklingsprosesser. Jeg har da valgt meg ut et team i barnehagen. Forskningsspørsmål: Hvordan opplever et team kunnskap? Hvordan jobber lederen for å fremme kunnskapsutvikling? Teori: Jeg beskriver ulike teorier som setter studien min i sammenheng. Innenfor teorien har jeg en kunnskapsdel der jeg beskriver kunnskap teorier delt inn etter ulike retningene, strukturell, kunnskapsspiralen, og sosiokulturelt perspektiv. Jeg redegjør for organisasjonsteori og knytter den opp mot barnehagen som organisasjon. Videre beskriver jeg ledelse som funksjonelt og ledelse i et relasjonsperspektiv. Teamteorien til Hjertø (2013) og Aasen (2012) knytter jeg sammen med teamarbeid i barnehagen. Metode: Jeg har valgt kvalitativ metode, og gruppeintervju som undersøkelsesform. Intervjuet var delvis strukturert. Daglig leder var også tilstede sammen med teamet under intervjuet. Jeg valgte ut to team i to ulike barnehager, barnehage Grønn og barnehage Orange. Gruppeintervjuet er preget av mange perspektiver der deltakerne ofte utfyller og spør hverandre oppfølgingsspørsmål. Presentasjon av funn: Jeg transskriberte og sorterte materialet og lagde kategorier. Kjernekategorien er "Kunnskap- hvordan det?". De fire hovedkategoriene er "Kunnskapsdeling", "Teamet", "Kunnskapsutvikling" og "Lederen og organisasjonens betydning". Drøfting: Jeg løfter frem funn og sitater fra deltakerne og drøfter de i lys av teorien. Jeg diskuterer at taus og eksplisitt kunnskap vektlegges ulikt av deltakerne. Jeg beskriver hvordan teamene har vært gjennom en kunnskapsutviklings prosess, og hva prosessen resulterte i. Jeg drøfter kompleksiteten i teamlederrollen. Oppsummering: Jeg oppsummerer med at team kan utvikle, men også avvise kunnskap. Og at ulike team utvikler forskjellig kunnskap ut ifra relasjoner innad og teamlederen
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit