Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 9631-9650 av 9724
-
Å kunne utgjøre en forskjell. Verneombudsmedvirkning på sykehus.
(Master thesis, 2020)En arena for helsefremmende arbeid, er arbeidsplasser. For å kunne skape helsefremmende arbeidsplasser, vektlegges blant annet arbeidstakeres mulighet til å påvirke sitt eget arbeidsmiljø. Dette skjer både direkte mellom ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Å leve med depresjon etter hjerneslag
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Bakgrunn: Depresjon er et svært utbredt og alvorlig fenomen etter hjerneslag, men fenomenet er ofte oversett i praksis. Forskningen på depresjon etter slag har i stor grad fokusert på forekomst, årsaker, assosierte faktorer, ... -
Å leve med en intellektuell funksjonsnedsettelse: Unge menneskers refleksjoner og erfaringer i overgangen til voksenlivet.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen utforsker hvilke erfaringer unge mennesker med intellektuelle funksjonsnedsettelser gjør seg i overgangen fra ungdomstid til voksenliv, med fokus på deres relasjoner til jevnaldrende, potensielle kjærester ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Å lære rollen og lærerrollen
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;9, Research report, 2017)I artikkelen diskuterer jeg et utviklingsarbeid med en musikkforestilling med 10 lærerstudenter. Musikkforestillingen ble spilt for over 300 elever i 5-7. klasse på tre skoler. Den het «Hvor vil du gå» og hadde som ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
Å male i blått - om måling av intonasjon på hardingfele
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates and discusses possible explanations for unconventional intonation practices in Norwegian Hardanger fiddle tunes. Software measurements of archive recordings, mainly of the Telemark fiddler Johannes ... -
Å prøve seg ut i voksenlivet : En forskningsbasert evaluering av Nøtterøy kommunes prosjekt for ungdom; God start - på vei til egen bolig
(SFPR-rapport; 11-2014, Research report, 2014)Bakgrunn Prosjektledelsen og styringsgruppa for prosjekt God Start i Nøtterøy kommune ønsket en forskningsbasert evaluering av prosjektet. Evalueringen skulle rette seg mot å undersøke om og eventuelt hvordan oppfølgingen ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Å sette ord på følelser – en studie av didaktiske muligheter i samtidslitteratur for elever på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Gjennom en kvalitativ tekstanalyse av to bildebøker, undersøker jeg hvilke muligheter som finnes i skolens arbeid med hjelpe elevene til å sette ord på følelser, og utvikling av elevers følelseskompetanse. Formålet med ... -
Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bakgrunn: Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skrive med ledsager: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke skriveopplæring i engelsk blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteravhandlingen handler om hvordan sjangerpedagogikken som metode kan styrke skriveopplæring i engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Problemstillingen lyder: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke ... -
Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ... -
Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill
(Master thesis, 2016)Tema for masteravhandlingen er Å strikke og binde sammen- eksperimenterende utprøvinger i samspill. Utforskningen har vært en studie i egen og andre menneskers skapende læreprosesser og interaksjon i sosiale omgivelser. ... -
Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Strukturerte intervensjonsprogrammer som implementeres i barnehager er ofte ikke tilpasset barnehagenes ulike kontekster og kompleksitet. Denne studien drøfter muligheter og barrierer i et intervensjonsdesign der ... -
Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ... -
Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole: En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elever ved to videregående skoler
(SFPR-Forskningsrapport; 2-2016, Research report, 2016)Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole. En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elver ved to videregående skoler. Bakgrunn: Bakgrunnen for denne ...