Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 9603-9622 av 9720
-
Å bygge pram under stokk: Rekonstruksjon av en byggemetode for pram
(Bachelor thesis, 2023) -
Å designe er å koble sammen: En undersøkelse av egen designprosess sett fra et nymaterialistisk perspektiv
(Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen var å få en ny forståelse av designprosessen. På den måten ønsket jeg å hente ut noe som ville kunne hjelpe meg i min fremtidige rolle som underviser. Min undersøkelse har bestått i å utføre ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Å etablere et akademisk formingsfaglig miljø. Tilbakeblikk på den tidlige fasen for hovedfag i forming
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I 1976 ble hovedfag i forming startet opp ved to lærerutdanningsinstitusjoner i Norge. Studiet ble opprettet uten paralleller ved universitetene og skilte seg fra andre hovedfag ved å inkludere studentenes praktisk-estetiske ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ... -
Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ... -
Å fargelegge krisen - Grafisk og auditivt design i læremidlers fremstilling av klimaendringene
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen utforsker grafiske og auditive design brukt i norske læremidlers fremstilling av menneskeskapte klimaendringer, samt hvordan disse designene kan forstås i lys av både det norske læremiddellandskapets ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ... -
Å forme et kreativt blikk: Fotografi i samspill mellom teknisk ferdighet og bildeforståelse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen omhandler hva det vil si å lære seg å ta gode bilder, og bruker dette som utgangspunkt for å diskutere forholdet mellom meningsskaping og kunnskaps- og ferdighetstilegning. Vi tar utgangspunkt i forholdet mellom ... -
Å forstå ufrivillig skolefravær blant unge med angst: Perspektivene til de berørte
(Master thesis, 2023)Gjennom min rolle som miljøterapeut for barn og unge innen psykisk helse, har jeg fått et inngående innblikk i den angstproblematikk og ufrivillige skolefravær som mange unge sliter med. Som lærer har jeg fått et nytt ... -
Å forstå «dei andre» Ein studie av skulen som arena for forsoningsarbeid
(Master thesis, 2016-01-18)Tema for oppgåva er «skulen som arena for forsoningsarbeid». Oppgåva er avgrensa til å omhandle ungdommar som har teke faget «Cultural and Spiritual Heritage of the Region» (CSHR), ved tre ungdomskular i den nord-austlege ... -
Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Skolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer ... -
Å få hjelp til å leve Kunnskapsutvikling om pasienttilfredshet i en psykiatrisk døgnseksjon basert på en intern evaluering
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Kvalitetssikring av helsetjenester gjennom å lytte til erfaringene til pasienter og pårørende, er et viktig anliggende. Dette gjelder også innen feltet psykisk helse og rus. Men litteraturen viser at det er gjort ... -
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å gi omsorg i pandemiens tid
(Master thesis, 2023)Sykepleierne har spilt en viktig rolle i håndtering av COVID-19 pandemien, men det mangler fortsatt en del forskning om hva sykepleierne som jobbet på langtidsavdeling på norske sykehjem erfarte. Covid-19 pandemien har ... -
Å gjete harer og bære staur. Organisering av Haugalandmuseene
(Research report, 2013-10-01)Rapporten presenterer resultatet av en gjennomgang av Haugalandmuseenes organisering. Haugalandmuseene er et aksjeselskap og består av en sammenslutning av åtte museer i Nord-Rogaland. Gjennomgangen dreier seg om hvilke ... -
Å gjøre Lars Levi Læstadius synlig for verden (LLL Online)
(Journal article, 2016)LLL Online har som langsiktig mål å samle inn, digitalisere, analysere og synliggjøre alt tilgjengelig materiale etter én person, Lars Levi Læstadius. Prosjektet er et arbeid innenfor digital humaniora. Prosjektet er ... -
Å ha omsorg for fosterbarn. En kvalitativ studie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2017-01-30)Fosterforeldrenes forståelse av egen rolle er tema i denne masteravhandlingen. Fem fosterforeldrepar får komme til orde med egne refleksjoner fra sin erfaring med å yte omsorg for fosterbarn. Formålet med studien er å ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ...