Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 3113-3132 av 9717
-
Fra barmhjertig samaritan til faglært sykepleier
(Journal article, 2004)Ved forrige århundreskifte var lungetuberkulose den største sykdomstrusselen i Norge, og innsatsen for å bekjempe den stor. Spesielt etter første verdenskrig ble det forebyggende arbeid intensivert, og faglærte sykepleiere ... -
Fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på kvalitative intervjuer med fire pedagoger; to barnehagelærere og to lærere i grunnskolen. Hensikten er å få større kunnskap om pedagogenes erfaringer med samarbeidet ... -
Fra bokfinner til stifinner? Høgskolebibliotekets pedagogiske tekster som veiviser for de fagansattes bruk av digitale databaser
(Master thesis, 2008)I denne oppgaven undersøkes hvordan biblioteket kan bidra til å styrke fagansattes informasjonskompetanse i en høgskole. Den delen av bibliotekets virksomhet som undersøkes er bibliotekets pedagogiske tekster, definert ... -
Fra bokfører til rådgiver? En analyse av utviklingen i kravene til regnskapsføreres kunnskaper, ferdigheter og holdninger i perioden 2005-2015
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Formålet med artikkelen er å undersøke hvordan endringene i regnskapsførerbransjen har påvirket kravene som regnskapskontorene setter til nye ansattes kunnskaper, ferdigheter og holdninger, og hvilke HR-tiltak kontorene ... -
Fra EDB til IKT og det digitale.
(Master thesis, 2019)Oppgavens utgangspunkt var en analyse av totalt 14 nøkkelbegreper i et utvalg styringsdokumenter rundt den norske grunnskolen. Etter reduksjon av datagrunnlaget til 4 læringsplaner fra perioden 1987-2019 fremgikk det en ... -
Fra effektiv til affektiv læring? Skjønnlitteratur og interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Den tiltakende globaliseringen vi har vært vitne til i de seneste tiårene, har økt behovet for interkulturell kompetanse i den norske skolen. Mens kulturdidaktikken tradisjonelt har satt andre kulturer som objekt for ens ... -
Fra endemålsorientert til innholdsorientert læreplan - et skifte fra kompetanse til danning? En undersøkelse av forholdet mellom skolens læreplan og formål
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker sammenhengen mellom skolens læreplan og skolens formål, slik formålsparagrafen for skolen omtaler (Opplæringslova, 1998, § 1- 1). Jeg har gjennom å se på styringsfilosofien New Public Management ... -
Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere ... -
Fra forming til kunst og håndverk : fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997
(HiT skrift, Research report, 2003)Mønsterplanen fra 1971/74 hadde fjernet oppdelingen av formingsfaget etter materialer og erstattet disse med ni arbeidsområder. Debatten om hvor hensiktsmessig denne inndelingen var, både i grunnskolen og i lærerutdanning, ... -
Fra grønt regnskap til grønt kontinent - En reguleringsteoretisk analyse av EU-taksonomiens styrker og svakheter
(Master thesis, 2023)EU har i forbindelse med sin grønne handlingsplan, det grønne giv, utviklet og introdusert et rammeverk for vurdering av grønne økonomiske aktiviteter, kjent som EU-taksonomien. Taksonomien skal gi investorer og foretak i ... -
Fra ideén om, til utvikling av demokratisk medborger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er knyttet til forskningsprosjektet BRIDGES, og formålet med denne studien er å undersøke i hvilken grad undervisningen om og hvordan demokrati og medborgerskap eksisterer i de forskjellige nivåene av ... -
Fra intensjon til realitet og tilbake til intensjonen igjen : evaluering av fleksibelt bachelorstudium i sykepleie
(HiT notat, Working paper, 2007)Oppdraget for den ekstern evalueringen av fleksibelt bachelorstudium i sykepleie ved Høgskolen i Telemark, var spesielt å belyse følgende sju punkter: Undervisnings- og arbeidsformer, vurderingsordninger, bruk av IKT og ... -
Fra kaos til mestring: En kvalitativ studie om intensivsykepleieres og legers erfaringer med covid-19 pandemien
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Bakgrunn: Covid-19-pandemien forandret arbeidshverdagen til helsepersonell over hele verden. Det var mangel på smittevernutstyr og intensivpersonell, lite kunnskap om viruset og store omveltninger på flere sykehus for å ... -
«Fra kebab til intimitet» – dialogisk autoetnografisk utforsking av vennskap.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen vil presentere deler av dette materialet.Innledningsvis utlegges en forståelse av autoetnografi som omtales som dialogisk. Deretter presenteres en forkortet versjon av de seks utvalgte bidragene våre om ... -
Fra kildebruk til personlig tolkning Innstudering og personlig tolkning av tradisjonelt materiale som metode for utvikling av eget kunstnerisk uttrykk
(Master thesis, 2022)Dette mastergradsprosjektet baserer seg på praksisbasert og kunstnerisk forskning fra et utøverperspektiv, og forsøker å finne ut noe om hvordan det å innstudere og gjøre personlige tolkninger av et tradisjonelt materiale, ... -
Fra klasserommet til feltet - En kvalitativ analyse av to utvalgte trenerutdanninger og veilederens rolle i kursene
(Master thesis, 2021)I forbindelse med at trenerrollen har blitt mer profesjonalisert har også veilederrollen fått enda viktigere posisjon knyttet til trenerutvikling og trenerutdanning. I denne oppgaven har jeg undersøkt veilederrollen i to ... -
Fra konflikt til samarbeid : Hva gjorde hovedavtalen av 1935 mulig?
(Notat;1/2011, Working paper, 2011) -
Fra kornsilo til kulturaktør. En studie av Bø Sparebanks identitet som kulturaktør
(Master thesis, 2012) -
Fra kritkroting til nye dekorative uttrykk - bruk av motiver fra geometrisk kritkroting i tekstile arbeider
(Master thesis, 2016-09-26)This master thesis in traditional art is about the west Norwegian decor tradition called “kritkroting” and motifs that were used in this decor. The thesis is limited to apply the geometrical “kritkroting” in Hordaland ... -
Fra kunnskapsdeling blant lærerne til innovasjon i klasserommet
(Master thesis, 2022)Tema for studien er om kunnskapsdeling blant lærerne kan føre til innovasjon i klasserommet. Jeg har hatt som mål å få en dypere innsikt i hvordan kunnskapsdeling foregår på en barneskole og hvordan kunnskapsdelingen foregår ...