Fra klasserommet til feltet - En kvalitativ analyse av to utvalgte trenerutdanninger og veilederens rolle i kursene
Abstract
I forbindelse med at trenerrollen har blitt mer profesjonalisert har også veilederrollen fått enda viktigere posisjon knyttet til trenerutvikling og trenerutdanning. I denne oppgaven har jeg undersøkt veilederrollen i to utvalgte trenerutviklingskurs, et UEFA B kurs i regi av Norges Fotballforbund og Olympiatoppen sitt Trenerløfte. Studien har bestått av observasjoner på et av kursene, og intervjuer av noen utvalgte trenere og veiledere tilknyttet kursene. Den opprinnelige planen var å observere på begge kursene og intervjue flere veiledere og trenere, men på grunn av covid-19 situasjonen og nedstengning av idretten lot det seg ikke å gjennomføre den opprinnelige planen.
De viktigste funnene i denne oppgaven er knyttet til betydningen av kursenes formål og rasjonale og hvilken betydning dette har for veilederrollen. I tillegg viser dataene viktigheten av høy veiledertetthet og hvordan dette påvirker prosessen med tanke på høy kvalitet i veilederprosessen og utvikling av trenerne, blant annet knyttet til målsettingsprosessen og det faktorer som tillit og trygghet i relasjonene. Videre viser funnene fra denne undersøkelsen at kompetansen til veilederne, for å oppnå høy kvalitet i veiledningsprosessen, er knyttet til kunnskap om aktiviteten det veiledes i, men også knyttet til høy pedagogisk kompetanse.
Veilederrollen er et tema det er forsket lite på innen idrettsvitenskapen, spesielt i Norge, og at det er viktig å følge opp med videre forskning på temaet for å få større innsikt og kunnskap som kan bidra til å informere praksis og på denne måten videreutvikle veilederrollen.