Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 644-663 av 10076
-
Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner
(Master thesis, 2015)Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ... -
Barnehagens kulturelle rutiner. Samlingsstunden som arena for erfaringer og fellesskap
(Master thesis, 2017)I mange barnehager praktiseres samlingsstund som en forholdsvis fast rutine. Denne studien søker å belyse barnas erfaringer med samlingsstunden og bidra til forståelse for hvilken betydning samlingsstunden kan ha for barna. ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ... -
Barnehagereformen : kontroll med bruk av skjønnsmidler 2005
(TF-notat 11/2007, Working paper, 2007-08-29)På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har vi kontrollert om bruken av skjønnsmidlene for 2005 er i tråd med forutsetningene. 25 kommuner ble valgt ut i en stikkprøvekontroll etter en analyse av innrapporterte KOSTRA-tall ... -
Barnets stemme i tverretatlig samarbeid
(Master thesis, 2022)Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ... -
Barnevernet – velferdsstatens romantiske effektiviseringsprosjekt
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I løpet av det siste tiåret har det oppstått en interessant, tverrpolitisk diskusjon i de nordiske landene om velferdsstatens «bærekraft», og det har skapt stort engasjement blant fagfolk. På den ene siden skal velferdsstaten ... -
Barnevernreformen - en helsefremmende reform? En analyse av fagteamet som tilrettelegger for helsefremmende arbeid i grensesnittet mellom første- og andrelinjetjenesten
(Master thesis, 2008)Barnevernsbarn og deres foreldre har langt dårligere helse og helseutsikter enn den øvrige befolkningen (Kristofersen, 2006:, Kristofersen og Clausen, 2008). Barnevernet er derfor en høyst aktuell arena for helsefremmende ... -
Barnevernsarbeideres erfaringer med mødre som har intellektuelle funksjonshemminger
(HiT skrift, Research report, 2011-01-26)Tema for denne studien er barnevernsarbeideres kunnskaper, erfaringer og tilnærminger i forhold i familier der mor har intellektuelle funksjonshemminger. Studien baserer seg på fokusgruppeintervjuer med barnevernsarbeidere ... -
Barns behov for lek
(Master thesis, 2022)Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ... -
Barns digitale skolehverdag og syn
(Bachelor thesis, 2011)Innledning: Kartlegge hvordan barns digitale skolehverdag tilrettelegges, og om PC-bruk gir synsrelaterte symptomer. Metoder: Spørreundersøkelse utført av gruppemedlemmer under synsscreening gjennomført av Høgskolen i ... -
Barns filosoferende undring i barnehagen
(Master thesis, 2016)Ut fra et ønske om få frem barns stemme har masteroppgaven Barns filosoferende undring i barnehagen oppstått. Min opplevelse er at barns perspektiver eller subjektive syn i liten grad har hatt mulighet til å komme frem i ... -
Barns forestillinger om jorda som planet i verdensrommet
(Working paper, 2008-11-11) -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen
(Others, 2020)Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger. -
Barns medvirkning i overgangen fra barnehage til skole og SFO
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse utført gjennom semistrukturerte intervju. Informantene består av en barnehagelærer, en SFO-leder og en lærer, i tillegg til et barn i førsteklasse. Undersøkelsen har en ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ... -
Barns møte med natur på leirskole. -En kvalitativ studie av to leirskoler i Norge
(Master thesis, 2016-11-05)Denne oppgaven er en delstudie av et større forskningsprosjekt som er igangsatt av Norsk institutt for naturforskning (NINA) m.fl. Hovedfokuset i prosjektet er meningsdanning og sosialisering i friluftslivet, med studier ...