Viser treff 141-160 av 274

    • Unge jenter, kroppspress og skolens bidrag til forebygging 

      Hvidsten, Ida Kristine (Master thesis, 2023)
      Denne studien har sitt utspring fra to områder: * Ungdata gjennomfører hvert år en omfattende spørreundersøkelse der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det. De siste ti årene har undersøkelsen ...
    • Digitale ferdigheter i norskfaget 

      Karlsen, Veronica Lyngmo; Rogn, Linda Grønning (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for vår masteroppgave, er et skifte i hvordan man forstår begrepet digitale ferdigheter i læreplanen i norsk. Siden digitale ferdigheter ble introdusert i læreplanen, har forståelsen gradvis vært i endring, og ...
    • Elever av Jehovas vitner i klasserommet 

      Aasland, Guro (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven ser jeg på hvordan lærere kan legge til rette for å skape et inkluderende klasserom for elever med bakgrunn i Jehovas vitner, samt hvilke utfordringer de kan møte på i skolen og i undervisningssammenheng. ...
    • «Ååååh, matte... det er litt sånn, slitsomt» - En kvalitativ studie av hvordan elever opplever motivasjon i arbeid med matematikk 

      Nårstad, Silje; Lemme, Miriam (Master thesis, 2023)
      Hensikten i vår masteroppgave er å få en dypere innsikt og en rikere forståelse over hvordan elever opplever motivasjon i matematikk, og å få et innblikk i hva som kan påvirker motivasjon i positiv eller negativ forstand. ...
    • Elevers arbeid med matematisk modellering 

      Braatø, Liv-Marit Boxaspen; Rilvaag, Maren Tveiten (Master thesis, 2023)
      Nøkkelord: matematisk modellering, Fermi-problemer, LK20, estimering, sosial læring Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i elevers arbeid med matematisk modellering samt deres refleksjoner rundt å arbeide ...
    • Fremstillinger av mangfold og likestilling i samfunnsfag: En kritisk diskursanalyse av et utvalg nye lærebøker for ungdomstrinnet 

      Jensen, Thea (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt i hvorvidt det i nye lærebøker i samfunnsfag vies plass til perspektiver som speiler samfunnets reelle mangfold, samt i hvilken grad bøkenes fremstillinger inviterer ...
    • Elever med høyt læringspotensial i matematikk 

      Johansen, Sindre Langerud (Master thesis, 2023)
      Målet med denne oppgaven var å gå i dybden på hvilke tanker og meninger et utvalg lærere har om temaet: elever med høyt læringspotensial. Søkelyset er satt på hvordan lærerene identifiserer elever med høyt læringspotensial ...
    • Digitale apper i samfunnsfagundervisningen 

      Medlie, Markus Olai Aagaard-Nilsen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse de ulike fordeler og ulemper man som lærer kan støte på ved å bruke apper og spill i samfunnsfaget. Gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan digitale apper bidra til en ...
    • Lesestrategier i Fagfornyelsens læremidler 

      Iversen, Per Anders Solheim (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg læremidler i norskfaget, avgrenset til 5. trinn. Analysen har som formål å besvare problemstillingen «Hvordan støtter et utvalg nye læremidler elevenes ...
    • "Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning 

      Godager, Kristine (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse ...
    • Uteundervisning i nærmiljøet 

      Hekne, Maren; Sandvik, Maria (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å sette søkelys på et utvalg naturfagslærere på ungdomsskolen og hvordan de bruker uteundervisning i nærmiljøet, da dette er noe vi ønsker å benytte aktivt som fremtidige lærere i naturfag. ...
    • Bruken av geografi i historiefremstillinger i lærebøker 

      Borgen, Michelle Leonie Margrethe (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven i samfunnsfag undersøker hvordan lærebøker på ungdomstrinnet bruker geografi i sine historiefremstillinger. Målet er å sette et søkelys på sammenhengene i samfunnsfaget, fordi samfunnsfaget i grunnskolen ...
    • Demokrati og medborgerskap i lærebøker 

      Malme, Silje Andberg (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av lærebokserien Relevans skrevet for ungdomstrinnet. Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hvilke perspektiver på demokrati og medborgerskap som kommer til utrykk ...
    • Kroppsøving med øving i fokus? 

      Fossheim, Synne (Master thesis, 2023)
      Skolen er stadig i endring og utvikling, og gjennom fagfornyelsen har øvingsbegrepet fått større plass i kroppsøvingsfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er et økende behov for å belyse dette begrepet nærmere for å ...
    • Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag 

      Bråten, Hanna Furu (Master thesis, 2023)
      Folkehelse og livsmestring kom inn som ett av tre tverrfaglige temaer i LK20 (Meld. St. 28 (2015-2016)). Flere av temaene innenfor folkehelse og livsmestring kan knyttes opp mot ulike temaer og kompetansemål i samfunnsfag ...
    • Ufrivillig skolefravær: En undersøkelse av læreres holdninger, erfaringer og oppfatninger 

      Pedersen, Eirin Grinde (Master thesis, 2023)
      De siste årene har det blitt et noe økt fokus på skolevegring eller ufrivillig skolefravær. Selve problematikken og oppmerksomheten rundt vokser, men det er fortsatt en uklarhet i problematikkens omfang og alvorlighetsgrad. ...
    • Intercultural competence in Norwegian schools; Developing the corresponding attitudes 

      Brustad, Jan Simen (Master thesis, 2023)
      Oppgaven utforsker norske elevers holdninger til andre kulturer og om de stemmer overens med idealene som forskningsfeltet Interkulturell Kompetanse presenterer. Oppgaven baserer seg i hovedsak på Michael Byram sin modell ...
    • Hvordan ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen 

      Thyve, Johan Rudolf (Master thesis, 2023)
      Uteskole har vært på dagsordenen i lang tid og er en god kilde til erfaringsbasert læring. Denne studien har problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere med å ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen, og hva har ...
    • Stasjonsundervisning som en demokratisk praksis 

      Bak, Ingrid Karoline (Master thesis, 2023)
      Dette studiet startet på bakgrunn av et ønske om å sette meg dypere inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og gjennomføre et praksisnært prosjekt. Jeg ønsket å gjennomføre et prosjekt som kan utvikle min ...
    • Arbeid med muntlig ferdigheter i læringsunivers - i norskfaget på ungdomstrinnet 

      Skogstad, Martine Hansen (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan to utvalgte læringsunivers, Skolen fra Cappelen Damm og Skolestudio fra Gyldendal, kan støtte elevenes arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget på ...