Arbeid med muntlig ferdigheter i læringsunivers - i norskfaget på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079963Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan to utvalgte læringsunivers, Skolen fra Cappelen Damm og Skolestudio fra Gyldendal, kan støtte elevenes arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Utgangspunktet for oppgaven ligger i at egen erfaring baserer seg på at læringsunivers er mye brukt i undervisning og at muntlige ferdigheter får lite fokus. I tillegg er det gjort lite forskning opp mot arbeid med muntlige ferdigheter, og spesielt opp mot bruk av læringsunivers i undervisningen. Denne oppgaven er da tenkt som et utgangspunkt for videre forskning på dette område med følgende problemstilling: Hvordan kan bruk av læringsunivers i norskundervisningen bidra til å støtte elevens arbeid med muntlige ferdigheter, og hvilke implikasjoner kan dette ha for lærerens praksis? Ved hjelp av følgende forskningsspørsmål har jeg prøvd å besvare problemstillingen:
* Hvilke delferdigheter innenfor muntlige ferdigheter blir det eksplisitt lagt opp til at elevene skal arbeide med i norskfaget i læringsuniversene? * Hvordan blir arbeid med muntlige ferdigheter generelt realisert i norskfaget i læringsuniversene? * Hvilke oppgavetyper er valgt til arbeidet med muntlige ferdigheter i læringsuniversene?For å få dypere innsikt ved hjelp av forskningsspørsmålene har jeg tatt utgangspunkt i forskning på muntlige ferdigheter (Aksnes, 2016; Bakken, 2020; Børresen, Grimnes og Svenkerud, 2012; Kunnskapsdepartementet, 2019; Otnes, 1999; Penne, Hertzberg og Solem, 2020) for å gi et tydeligere teoretisk bakteppe for kategoriene jeg har delt funnene etter i analysen. Analysen viser at det i varierende grad er lagt opp til arbeid med muntlige ferdigheter og at dette arbeidet realiserer ulikt i læringsuniversene.