Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 48-67 av 199
-
Et dypdykk i lærerens og elevens hverdag når oljemuseum blir til et klasserom
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på bruk av Norsk oljemuseum som en alternativ læringsarena i naturfag og hvordan læreren bruker for- og etterarbeid i forbindelse med besøket til Norsk oljemuseum. Bruk av alternative ... -
Et kritisk blikk på profesjonsfaglig digital kompetanse : En kvalitativ dokumentanalyse av det norske Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse der jeg ser nærmere på Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK), deretter utfører jeg en tematisk innholdsanalyse der begrepet profesjonsfaglig ... -
Et steg i digital retning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om digitalisering av læreres undervisning og digitale kompetanse, i lys av korona-pandemien. Oppgaven ble undersøkt på basis av problemstillingen Hvilke positive endringer har koronapandemien hatt, ... -
Ett undervisningsopplegg i omvendt- og ikke-omvendt undervisning i matematikk
(Master thesis, 2023)I omvendt undervisning blir undervisningen flyttet hjem for å skape rom for utforskende oppgaver i undervisningen på skolen. I denne studien blir et undervisningsopplegg gjennomført i både omvendt- og ikke-omvendt undervisning. ... -
"Even though extensive reading is good...": Investigating Norwegian English teachers’ knowledge of, experiences with, and attitudes towards ER.
(Master thesis, 2023)Extensive reading (ER) as a classroom activity in additional language learning has been given more attention over the last decades. Many scholars have investigated its impact on language learning and found positive results ... -
Fagfornyet vurderingspraksis i kroppsøving
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg forsøkt å skaffe innsikt i hvordan lærere har arbeidet med innføringen av LK20, der fokuspunktet i oppgaven har vært mot læreres vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Jeg vil gi noen avsluttende ... -
Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform.
(Master thesis, 2022)Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. ... -
Fantastisk litteratur som ressurs i ungdomsskoleelevers arbeid med folkehelse og livsmestring: En lesning av Terry Pratchetts tre første bøker om Petronella Pine
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker muligheter for bruk av fantastisk litteratur i norskfagets litteraturundervisning og i arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I arbeidet med folkehelse og livsmestring ... -
Feil som ressurs i matematikk
(Master thesis, 2022)Vår avhandling undersøker om matematikklærere benytter feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Vi har dermed kommet frem til problemstillingen: «Benytter matematikklærere feil som en ressurs i matematikkunderv ... -
Film i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, ... -
Flerspråklig pedagogikk: Perspektiv fra Tredje Kultur Barn i Tamilske språk skoler i Norge
(Master thesis, 2022)This paper examines Norwegian-Tamil multilingual third culture kids in Norway enrolled under LK06, particularly focusing on their relationship to their language of inheritance and/or affiliation, in a Norwegian multilingual ... -
Flerspråklige elevers arbeid med tekstoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke utfordringene flerspråklige elever møter i arbeidet med tekstoppgaver i matematikk, samt å identifisere hvilke ressurser de bruker for å overkomme disse utfordringene. ... -
Flerspråklighet i matematikklasserommet - En kvalitativ studie om matematikklæreres fortellinger og erfaringer fra klasserommet med elever med norsk som andrespråk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskningsstudie i samarbeid med forskningsprosjektet MIM (USN, u.å. c). Forskningsgruppen har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i ... -
Flerspråklighet som en læringsressurs i engelsk
(Master thesis, 2022)With the globalization of the world, it is becoming very important to have linguistic competence. More and more individuals are becoming multilingual, meaning they have knowledge or competence in multiple languages. This ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskundervisning på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av flerspråklighet som ressurs i et elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse elevenes perspektiv på flerspråklighet som ressurs i skolen, og nærmere bestemt i norskundervisningen. Studien har som mål å få innblikk i elevenes erfaringer og opplevelser ... -
Folkehelse og livsmestring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for den nye innføringen var en utredning av hva barn og ungdommer vil ha behov for å lære i det 21. ... -
Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Folkehelse og livsmestring kom inn som ett av tre tverrfaglige temaer i LK20 (Meld. St. 28 (2015-2016)). Flere av temaene innenfor folkehelse og livsmestring kan knyttes opp mot ulike temaer og kompetansemål i samfunnsfag ... -
Fremstillingen av kjønn og kjønnsroller på 1700- og 1800-tallet
(Master thesis, 2022)Kjønn på 1700- og 1800-tallet var preget av store omveltninger i samfunnet. Kvinner og menn har tydelige kjønnsroller, og spesielt etter det utviklet seg et merkbart skille mellom hjemmet og arbeidsplassen. Kjønn og ... -
Fremstillinger av mangfold og likestilling i samfunnsfag: En kritisk diskursanalyse av et utvalg nye lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt i hvorvidt det i nye lærebøker i samfunnsfag vies plass til perspektiver som speiler samfunnets reelle mangfold, samt i hvilken grad bøkenes fremstillinger inviterer ... -
"Fullfør setningene" En kvalitativ innholdsanalyse av grammatikkoppgaver i norsklæreverk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilket grammatikksyn som ligger til grunne i utvalgte læreverk på ungdomstrinnet, og hva som kjennetegner grammatikkoppgavene i disse læreverkene. Jeg har også undersøkt ...