Flerspråklighet som ressurs i norskundervisning på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av flerspråklighet som ressurs i et elevperspektiv
Abstract
Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse elevenes perspektiv på flerspråklighet som ressurs i skolen, og nærmere bestemt i norskundervisningen. Studien har som mål å få innblikk i elevenes erfaringer og opplevelser med inkludering av morsmålet i opplæringen: Hvordan opplever et utvalg elever på 10.trinn at deres flerspråklighet blir benyttet som ressurs i norskundervisningen? Norge er et mangfoldig land, og i de fleste klasserom i Norge er det elever med et annet morsmål enn norsk. Flerspråklighet som fenomen har fått større plass i Kunnskapsløftet 2020 enn det det har hatt tidligere. «Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Elevene skal altså oppleve at det å kunne flere språk skal være en ressurs, men det står ikke noe om hvordan dette skal gjøres i praksis, derfor er det interessant å undersøke elevenes opplevelser og erfaringer.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt intervju som metode. I denne studien er det studert narrativer fra et utvalg av elever som har deltatt i studien. Narrativer er personlige fortellinger, der deltakerne i denne studien deler sine opplevelser og erfaringer som de har med flerspråklighet som ressurs. Fortellingene gir en innsikt i et mangfold av opplevelser som finnes, derfor kan man ikke generalisere ut fra de ulike enkeltindividers fortellinger om deres erfaringer og opplevelser. Alle mennesker er ulike, og språkopplæringen kan derfor oppfattes ulikt.
Funnene viser at det er fraværende ressursperspektiv blant elevene, og elevene opplever heller ikke at flerspråkligheten deres er en ressurs. Uttalelsene til elevene tyder på at de ikke har nok kunnskap om flerspråklighet, og hvordan dette kan sees på som ressurs. Det er også manglende bruk av morsmålet i norskundervisningen, og lite synliggjøring av flerspråklig kompetanse. Elevene ser heller ikke relevansen av å inkludere morsmålet i norskundervisningen.