Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 100-119 av 230
-
Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns læreverk i matematikk fokuset på utforsking i innføringen av brøk? - En analyse og sammenligning av to norske læreverk i matematikk
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er det gjort en analyse av to norske læreverk i matematikk for 5. trinn. Studiens hensikt har vært å besvare problemstillingen «Hvordan, og i hvilken grad, ivaretar 5. trinns ... -
Hæ? Utforskende grammatikk?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke grammatikkoppgaver elevene møter i tre utvalgte norskfaglige lærebøker, og hvordan eleven blir aktivisert, gjennom problemstillingen “Hvilke grammatikkoppgaver møter ... -
I hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)Lærebøker er som et vindu åpnet mot en hel verden av kunnskap. Elever, lærere og skolen som en utdanningsinstitusjon er alle en del av et komplekst system som blir gjensidig påvirket av de innblandede partene. En sentral ... -
Identifisering og utvikling av elever med stort læringspotensial i naturfag
(Master thesis, 2023)Opplæringsloven §1-3 (1998) sier at alle elever har rett på en tilpasset opplæring. Elever med stort læringspotensial har blitt og blir ofte ansett som en gruppe elever som «klarer seg selv». Målet med denne masteroppgaven ... -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
--Ingen tittel--
(Master thesis, 2022) -
Inkludering: alle har det bra sammen, eller? En oppgave om inkludering av elever som mottar spesialundervisning
(Master thesis, 2024)Formålet med denne mastergradavhandlingen har vært å undersøke hvordan elever som mo1ar spesialundervisning blir inkludert i skolen. ProblemsCllingen som har vært: «Hvordan legge -l re.e for inkludering av elever som ... -
Inn i det ukjente? En studie av bruk av filmen «Frost 2» i undervisning om samiske perspektiver på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om samiske innhold i grunnskolens opplæring. Jeg var interessert i hvordan ambisjonene om å inkludere samiske perspektiv i undervisningen kan operasjonaliseres i konkrete undervisningspraksiser. ... -
Instagram-romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er Instagram-roman, samspillet mellom modaliteter og den digitale romanens potensiale for litteraturundervisning på ungdomstrinnet. Studien undersøker problemstillingen: «Hvilken betydning har ... -
Integrating segmental and suprasegmental aspects of pronunciation in Norway's Lower Secondary English classroom
(Master thesis, 2022)This research study investigates pronunciation teaching among English teachers at Norwegian lower secondary schools. The study aims to find out how much English teachers integrate pronunciation into their teaching, with ... -
Intercultural competence in Norwegian schools; Developing the corresponding attitudes
(Master thesis, 2023)Oppgaven utforsker norske elevers holdninger til andre kulturer og om de stemmer overens med idealene som forskningsfeltet Interkulturell Kompetanse presenterer. Oppgaven baserer seg i hovedsak på Michael Byram sin modell ... -
«Ja, for det er jo veldig stort mangfold i Norge i dag, liksom» - En kvalitativ studie av to litterære samtaler om Synnøve Solbakken og Skitten Snø i et mangfoldig klasserom
(Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt: På hvilke måter kan litterære samtaler om klassisk litteratur og migrasjonslitteratur bidra til danning og identitetsutvikling i det mangfoldige klasserommet? Læreplanen slår fast at ... -
"Jeg er jo utdannet pedagog, ikke psykolog". En kvalitativ studie av læreres erfaring med livsmestring og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for innføringen var behovet for utredningen av hva barn og unge vil ha behov for å lære i et ... -
«Jeg er litt usikker på hvordan jeg ivaretar idrettsperspektivet selv egentlig»
(Master thesis, 2023)I denne studien ønsket jeg å undersøke hvordan ulike kroppsøvingslærere implementerer idrettsaktiviteter i kroppsøvingsundervisning. Bakgrunnen for interessen rundt dette temaet bunner ut i innholdet i læreplanen for ... -
"Jeg er visst litt mye": En undersøkelse om det å være annerledes i boka HERMAN: Historier fra en udiagnostisert hverdag
(Master thesis, 2023)Denne masteavhandlingen posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet barnelitteratur med et leserorientert litteraturteoretisk ståsted. Temaet for masteroppgaven er bildebok og kontroversielle temaer. Materialet som er valgt ... -
«Jeg får bevegelsesglede når vi har mange forskjellige idrettsaktiviteter, fordi da har vi mye bevegelse»
(Master thesis, 2023)Gjennom masterstudiet i grunnskolelærerutdanningen har begrepet bevegelsesglede vært et gjennomgående begrep. Dette er et begrep som har fascinert meg og som jeg anser som viktig for lysten til å delta i bevegelse. Derimot ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
"Jeg føler jo også... at politikere har blitt sånn.. falt ut av trenden da..."; En kvalitativ studie av norske tiendeklassingers politiske mestringstro
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer i tiendeklasse opplever og fortolker møte med politisk innhold på sosiale medier, og hva deres erfaringer kan si om deres politiske mestringstro. Vi har samlet inn data ... -
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ...