Blar i Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 på tittel
Viser treff 140-159 av 204
-
Læreres tolkning og bruk av utforskende arbeid
(Master thesis, 2022)Med ny læreplan, LK20, implementert i norsk skole fra høsten 2020 har utforskende undervisning fått en enda mer fremtredende plass enn før. Den utforskende tilnærmingen til læring skal ha plass i alle fag, men kanskje i ... -
"Lærernes tanker om nivådeling" - En Kvalitativ Undersøkelse av Matematikklærernes oppfatninger om nivådelt undervisning
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt tanker og opplevelser matematikklærere har med organisatorisk differensiering i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Målet for studien er å få dypere innsikt og forståelse ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
Lærerrollen i omvendt undervisning: Ungdomsskolelæreres erfaringer i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen undersøker ungdomsskolelæreres erfaringer med omvendt undervisning i matematikk. Målet er å oppnå en dypere forståelse av hvordan lærere opplever sin rolle i planlegging og gjennomføring av ... -
"Læring med kroppen" i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å få auka kunnskapen om «læring med kroppen» i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfaget har som overordna mål å stimulere til livslang bevegelsesglede og til ein fysisk aktiv livsstil ut frå eigne ... -
Læringsplattformenes funksjoner i undervisning og vurdering
(Master thesis, 2023)Under Covid-19 pandemien ble det innført hjemmeskole for alle elever i Norge. På kort varsel ble skolen digital med fjernundervisning over internett. Lærere ble nødt til å jobbe digitalt, uavhengig av forkunnskaper og ... -
Master i grunnskolelærerutdanningen studenters opplevde svømmekompetanse
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for problemstillingen er mitt ønske om å bidra til at elever skal få anledning til å bli svømmedyktige så tidlig som mulig, og klare kompetansemålet i kroppsøving, «Ferdighetsprøven», etter 4. klasse. For at ... -
Masteroppgave om inkluderende læringsmiljø i samspill mellom lærer og elever - En studie om relasjoner, faglig og sosial læring samt elevmedvirkning
(Master thesis, 2022)Ved hjelp av sekvensielt eksplorerende design, som i denne sammenheng også kan omtales som en kvalitativ dominant studie, har jeg forsket på et bestemt fenomen. En utvalgt lærer og vedkommende sine elevers erfaringer og ... -
Matematikksamtaler
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler elevers matematikkfaglige samtaler i arbeid med LIST-oppgaver. Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie som omhandler hvordan 10.klasseelever samtaler i matematikk. Studien undersøker ... -
Matematikkvansker og Spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Matematikkvansker og spesialundervisning, en kvalitativ studie med intervju av to elever fra grunnskolen og to elever fra den videregående skolen. Formål: Hensikten til studien var å kartlegge hvilke ... -
"Målet er jo at elevene skal lære" - En kvalitativ studie om hvordan fem norsklærere arbeider med muntlige ferdigheter og formativ vurdering på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi som mål å belyse hvordan fem norsklærere formidler at de arbeider med muntlige ferdigheter på ungdomstrinnet, og å undersøke hvordan de formidler at de bruker vurdering for læring aktivt i dette ... -
Menneskerettighetsundervisning i Ungdomsskolen. En kvalitativ studie over samfunnsfaglæreres erfaringer
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsker vi å avdekke hvilken plass menneskerettighetsundervisning har i ungdomskolen, gjennom å undersøke hvordan et utvalg lærere arbeiderer med menneskerettighetsundervisning samt om innføringen av ... -
Metakognisjon og misoppfatning i matematikk
(Master thesis, 2023)Dette prosjektet fokuserer på metakognisjon og misoppfatning i algebra blant elevar på 10. trinn. Formålet med prosjektet er å undersøke om elevars metakognisjon har ein samanheng med deira grad av misoppfatning i algebra. ... -
Metakognitiv bevissthet og misoppfatninger i brøk på sjette og syvende trinn.
(Master thesis, 2023)Prosjektet fokuserer på metakognitiv bevissthet og misoppfatninger knyttet til brøk hos elever i sjette og syvende trinn. Hensikten med prosjektet er å undersøke elevers egen uttrykkelse om egen metakognitiv bevissthet. ... -
Modellbasert undervisningspraksis i en norsk kroppsøvingskontekst- Erfarte erfaringer i praksis
(Master thesis, 2022)Hensikt: Målet med prosjektet er å løfte frem erfaringene i løpet av et skoleår for 9.klasse rundt modellbasert praksis både fra kroppsøvingslærerens og elevenes perspektiv. Videre ser vi på hvordan og hvorfor en modellbasert ... -
Muntlig deltakelse i engelsk klasserommet
(Master thesis, 2022)This study examines English teachers’ methods for increasing their students’ oral participation in an English as a foreign language classroom. Oral participation can be seen as an important factor for developing oral skills, ... -
"Om bare én av oss var annerledes ..." - Skeiv ungdomslitteratur og dens relevans for undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan arbeide med temaene kjønn og seksualitet i litteraturundervisningen i norsk på ungdomstrinnet; nærmere bestemt homofili i nyere, norsk ungdomslitteratur. Gjennom en nærlesing ... -
Omvendt undervisning i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan omvendt undervisning i matematikk kan legge til rette for at den tilpassede opplæringen blir positivt påvirket i det ordinære klasserommet, og hvordan hjemmearbeidet i metoden kan ...