Institutt for språk og litteratur: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 148
-
Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ... -
«Eg meiner bokleg opplysning, denne ‘daude bokstavlære’» - Vinje om boklærdommen
(Chapter, 2021)Hva mener Vinje når han i det ene øyeblikket snakker i favør av opplysning og kunnskap, og i det andre kommer med ironiske og satiriske utfall mot lærdommen som han betegner som «altfor bokleg og lekamlaus og for lite vend ... -
Managing students’ insufficient answers in oral examinations
(Peer reviewed; Journal article, 2022)What happens when students cannot answer teachers’ questions in oral examinations? This study investigates how teachers manage students’ insufficient answers in disciplinary oral competence exams (DOCEs) in the secondary ... -
«Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk
(Chapter, 2021)Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ... -
‘The culture of China is broad and profound, with all rivers flowing into the sea’: Plurilingual and pluricultural competence and identity among university students in China
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As part of its ambitious Belt and Road initiative, the Chinese government, cognizant of the fact that establishing strong people-to-people bonds locally, regionally, and internationally will be key to the initiative’s ... -
Utbredelse av konsepter i norske barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ... -
«En Ridder saa bold og en Frøken saa grand» – spøkelsesdikting i vers og på prosa
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The publication of Thomas Percy’s anthology Reliques of Ancient English Poetry (1765) not only marked a new interest in the old medieval ballads themselves, but provided contemporary writers with dramatic literary motifs. ... -
Why are you talking like that, sir? Il-Limbi, phonology and class in contemporary Egypt
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the phonological patternings in the speech of il-Limbi, an immensely popular character in Egyptian comedy; and it stands therefore at a crossroads between cultural studies and linguistics. Il-Limbi ... -
Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Digitalization pushes teacher educators (TEds) worldwide to consider if, and when, traditional educational practices work, and when students and society would benefit fromdeveloping the practices. In this article, we ... -
Hacia la síntesis del voseo tuteante. Notas sobre su historia y su variación
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Voseo tuteante is a most relevant isogloss of Spanish, and the culmination of a long historical process. As a form of address, it requires the analysis of the address system for a proper contextualization. As historical ... -
Complementary Length in Danish. Why not?
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper argues that the Danish coda consonants in kat and tal or the intervocalic obstruents in katte and stokke are, in fact, moraic. First, there is no difference in duration nor the possibility of a phonological ... -
Andrespråksdeltakelse i bringesituasjonen i barnehagen - en utforskning av ut- vekslingsstrukturanalyse som analyse-metode i interaksjonell andrespråksforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Nasjonalt og internasjonalt uttrykkes behovet for forskning på barns og voksnes andrespråksdeltakelse i samtaler i ulike kontekster og sammenhenger. Målet med denne artikkelen er todelt. For det første ønsker jeg å bidra ... -
«Han har da ei Lærebygning» Aasmund Olavsson Vinje sitt syn på Knud Knudsen i Dølen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Knud Knudsen (1812–1895) and Aasmund O. Vinje (1818–1870) were two prominent Norwegian figures in the nineteenth century. Although they are both frequently mentioned in various books and texts about Norwegian language ... -
Nytt blikk på barns lesing: Utforskning av bildebøkers potensial i utdanningsinstitusjoner i Danmark, Sverige, Finland og Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I Grevlingdager (Dahle og Dahle Nyhus, 2019) tematiseres skolevegring i ei skjønnlitterær bildebok for barn og unge. Gjennom Dahles poetiske språk og de sterke, ekspressive og mørke bildene til Dahle Nyhus får leseren ... -
Challenging Nordic Exceptionalism: Norway in Literature by and about Irregular Migrants
(Journal article; Peer reviewed, 2021)According to social scientists, the Nordic countries have claimed to have a unique humanitarian and peace-loving relationship to the colonialized or poor parts of the world, and, according to criminologists, the Nordic ... -
Multilingualism in Curriculum Reform (LK20) and Teachers' Perceptions: Mind the Gap?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The present study investigates the dichotomous relationship between the official language policies celebrating multilingualism in education on the one hand, and the practice field facing practical challenges concerning ... -
"That is a big shift for us": Teachers' and teacher educators' perceptions of multilingualism and multilingual operationalizations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores how teachers and teacher educators perceive multilingualism in general, and how they comprehend four specific multilingual operationalizations in particular. It also examines how the participants ... -
Language, citizenship and schooling: A minority teacher's perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In an age in which a shift towards increased authoritarianism and populism means that citizenship is defined in increasingly exclusive ways, migrant teachers’ perspectives are vital in informing inclusive educational ... -
Om fornying av demonstrativer i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Formålet med studien som presenteres i denne artikkelen, er å kartlegge bruksområdene og funksjonene til norske demonstrativkonstruksjoner som er bygd opp av et “grunndemonstrativ”, f.eks. den, denne, hun og han, og en ... -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ...