Browsing Institutt for språk og litteratur by Issue Date
Now showing items 21-40 of 140
-
Ethical dimensions when intervening in classroom research
(Journal article; Peer reviewed, 2016)There is an increasing amount of educational research that aims at intervening in classroom teaching and learning practices, partly as a response to “what works” in education. However, few researchers ask the fundamental ... -
Making It News: Money and Marketing in the Expatriate Modernist Little Magazine in Europe
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article deals with practical and economic aspects of expatriate little magazine production and should be seen as furthering the understanding of the economic and promotional underpinnings of modernist cultural expression ... -
Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen er en analyse av grunnskolens eksamen i norsk. I analysen sammenlignes oppgavesettene gitt under L97 og LK06. Eksamensoppgavene blir drøftet i lys av danningsbegrepet og spesielt Wolfgang Klafkis teorier. Analysen ... -
Når mor er gullfisk. Estetikk og etikk i bildeboka Akvarium
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen utforsker jeg hvordan Gro Dahle og Svein Nyhus’ bildebok Akvarium (2014) fremstiller hvordan det er for barnet å vokse opp med en forelder som er emosjonelt utilgjengelig. Gjennom en analyse av peritekstene ... -
Critical perspectives on perceptions and practices of diversity in education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The term diversity has been a topic of discussion in educational research and has received increased atten-tion in recent years. Often, the focus has been on the use of the term at policy level. In this article, teacher ... -
Metacognition in Language Learning and Teaching
(Book; Peer reviewed, 2018)This volume offers an exhaustive look at the latest research on metacognition in language learning and teaching. While other works have explored certain notions of metacognition in language learning and teaching, this book, ... -
Why is educational change so difficult and how can we make it more effective?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)One main issue in educational research and policy is educational change. Educational authorities, scholars and teachers working with educational change should ask themselves why educational change is necessary, reflect on ... -
"Faldende og festlig sne" - snømotivets funksjon i Olaf Bulls dikt "Sneen"
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Olaf Bulls langdikt Sneen er blitt tolket flere ganger, men uten at noen har fokusert på selve tittelen. Denne artikkelen tar sitt utgangspunkt i tittelordet og spør etter snøens funksjon i teksten. Den består i å åpne opp ... -
Norskeksamen i grunnskolen. Hvordan opplever sensorkorpset at danningsperspektivet blir ivaretatt?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tar for seg skriftlig norskeksamen i grunnskolen og er en analyse av sensorkorpsets tilbakemeldinger på eksamensoppgavene i 2016. Materialet er oppmannsrapporter og spørreskjemaer som Utdanningsdirektoratet ... -
Exploring Communication Strategy Use and Metacognitive Awareness in the EFL Classroom
(Chapter, 2018)This study explores the impact of communication strategy (CS) teaching on students' qualitative and quantitative use of such strategies in the context of learning English as a foreign language in Norway. In addition, it ... -
Fra effektiv til affektiv læring? Skjønnlitteratur og interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Den tiltakende globaliseringen vi har vært vitne til i de seneste tiårene, har økt behovet for interkulturell kompetanse i den norske skolen. Mens kulturdidaktikken tradisjonelt har satt andre kulturer som objekt for ens ... -
Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser : Elevers skapende arbeid med skriving, bilde, lyd og stemme
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2018) -
Historien, estetikken og etikken. Tre lesninger av Sara Stridsbergs Happy Sally
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I artikkelen diskuteres Sara Stridsbergs debutroman Happy Sally (2004) med utgangspunkt i de tre begrepene historie, estetikk og etikk. Teoretisk fundert i narrativ psykologi og estetisk teori viser artikkelens to første ... -
Characterizing CLIL teaching: New insights from a lower secondary classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2018)As a bilingual teaching method, Content and Language Integrated Learning (CLIL) is growing in popularity in Europe and research has primarily focused on (language) learning outcomes. Few studies have identified what ... -
El uso de narraciones para estudiar la influencia interlingüística en la producción de aprendices noruegos de español como L3.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)La influencia interlingüística (IIL) en la mente de los hablantes es una de las piezas fundamentales para comprender los procesos cognitivos de aprendizaje y producción de una segunda o sucesiva lengua. En este artículo ... -
De viktige bildebokvalgene – lesing av bildebøker som estetisk aktivitet i 38 barnehager
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen omhandler et utviklingsarbeid som involverte 38 barnehager. Et av målene med arbeidet var at barnehagene skulle få økt kompetanse om nye bildebøker. Et annet var at de skulle få økt kunnskap, og forståelse ... -
A-endelser og lokal indeks blant ungdommer i flerspråklige miljøer i Oslo
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen viser hvordan unge språkbrukere i flerspråklige miljøer i Oslo bruker tradisjonelle talemålstrekk som utrykk for lokal identitet og tilhørighet, og at lokale språktrekk også får ny og utvida betydning når de ... -
Student perspectives on formative feedback as part of writing portfolios
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Despite the crucial role that students play in formative assessment practices, student perspectives on such practices are relatively under-researched. Through a qualitative analysis of 128 reflection notes written by student ... -
Jules Verne for norske lesere gjennom 100 år
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen gir en oversikt over utgivelser fra norske forlag i hundreårsperioden fra den første Verne-oversettelsen kom på trykk i Christiania i 1873 og frem til 1971. Da kom den hittil eneste oversettelsen av forfatterens ... -
Moterobringens kunst. Latin-Amerikas barokke tradisjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Havanna, 18. januar 1957: Den cubanske forfatteren José Lezama Lima holder et foredrag som under tittelen «La curiosidad barroca», den barokke nysgjerrigheten, skal bli sentralt i forståelsen av den latinamerikanske barokkens ...