Browsing Institutt for kultur, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 86-105 of 183
-
Killing in the name of <insert god here>: Religion som narrativt virkemiddel i TV-seriene Carnival Row og Legion
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen ser på hvordan religion fremstilles i to profilerte TV-serier fra 2019. Med utgangspunkt i nyhetsstudier og innrammingsteori, argumenterer jeg for at etablerte og velkjente forestillinger om religion som ... -
Kindergarten Practice: The Situated Socialization of Minority Parents
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Almost all parents in Norway use kindergarten and part of becoming a kindergarten parent is learning the routines of the particular institution. Thus, kindergarten parents go through a socialization process, learning amongst ... -
A Kingdom for my Bed: Marriage, Sexuality, and Power in Harald Fairhair’s Conquest of Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Snorri Sturluson’s account of Harald I Fairhair’s conquest and unification of Norway starts with a failed marriage proposal and a haughty girl refusing to marry Harald until he has subjugated all of Norway and rules as the ... -
Kristensosialismens oppblomstring
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Kultursektor og sektorovergripende kultur
(Journal article; Peer reviewed, 1998)Over the last few years reforms of the Norwegian system of municipal government have been implemented on a broad scale. The background of these reforms has been a general dissatisfaction with sector-based organization and ... -
Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ... -
Language, citizenship and schooling: A minority teacher's perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In an age in which a shift towards increased authoritarianism and populism means that citizenship is defined in increasingly exclusive ways, migrant teachers’ perspectives are vital in informing inclusive educational ... -
The Legality and Scope of Universal Jurisdiction in Criminal Matters: Is There Any Question to Answer?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Universal jurisdiction in criminal matters has been a hot topic for many decades already. In discussions on its legality and scope, waters are usually muddied by the inclusion of unrelated issues or by the use of inappropriate ... -
Livsmestring og selvutvikling i KRLE – tar faget en subjektiv vending?
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Læreplanene for grunnskolen endres igjen i år, og det nye tverrfaglige temaet livsmestring har skapt debatt. Denne artikkelen fokuserer på KRLE-faget, som har blitt endret mye de siste tjue år i takt med endringer i ... -
Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel
(Journal article, 2020)I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller ... -
Mainstream Norwegian Medievalism in the Twenty-first Century Continuity and Change in Narrative and Form
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Scholarship and media discussions of Medievalism in contemporary Norway has focused on the right-wing and fascist movements use of Vikings and medieval history and forgotten the medievalism that permeates mainstream Norwegian ... -
"Mange er kalt, men få er utvalgt" : kunstnerroller i endring
(Rapport 215, Research report, 2004)Denne rapporten er utarbeidet som del av prosjektet ”’Mange er kalt, men få er utvalgt’. Sosiokulturelle og kulturpolitiske utvelgelsesprosesser ved rekruttering til kunstnerrollen.” Prosjektet har vært finansiert av Norges ... -
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
(Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ... -
Metode mellom hverdagspraksis, læring og forskning
(Chapter, 2017) -
Middelalders helter og Norsk nasjonalisme før andre verdenskrig
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I løpet av Grunnlovsforhandlingene på Eidsvoll i 1814 ble ikke bare grunnlaget for den nye norske staten lagt, men her ble også grunnlaget for hva som skulle bli de tonegivende elementer innen den unge nasjonens identitet ... -
Migrating heritage? Recreating ancestral and new homeland heritage in the practices of immigrant minorities
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper problematises the engagement with heritage of immigrants and their new-homeland-born children, bringing together heritage and migration studies. It discusses the use of ancestral heritage in group identity ... -
"Mindre lokale bondehelgener havde vi ogsaa..." : om lokale helgener og lokale hellige personer i Numedal, Telemark og Agder
(Journal article; Peer reviewed, 1995) -
Mot utvidede forståelser av rasialisering og rasisme i skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen argumenterer jeg for at en mer presis forståelse av rasialisering og rasisme er nødvendig dersom skolen skal jobbe målrettet mot fagfornyelsens ambisjon om å være en demokratisk og anti-rasistisk arena. ... -
Musik og nationalisme i Norden : en kontingent-konstruktivistisk studie
(Journal article; Peer reviewed, 2008)This anthology is an introduction to the many-faceted relationship between music – classical, popular and folk music – and nationalism in the Nordic countries in the years 1750–2000. The authors from Norway, Denmark, Sweden ...