• Children’s sense-making through exploration: Grasping physical and virtual materialities 

      Søyland, Lovise (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      A child’s sense-making is grounded in his or her bodily interactions with the environment and tied to the body’s sensory experience. Digital technologies are being introduced into children’s learning environments and they ...
    • Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk 

      Olafsson, Brynjar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ...
    • Underlying the carver’s experience: Sensorimotor modulation in cerebellum when carving wood 

      Gulliksen, Marte Sørebø (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Woodcarvers often report their experiences as having an intense internal focus, and feeling of a close connection to the material. This article explore key processes in cells and organs that underlies these experiences, ...
    • Enigmatic epistemic things: The epistemic role of artworks in artistic research doctorates 

      Solberg, Anne (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The aim of this article is to discuss epistemology, focusing on the epistemic role of artwork in research projects. Porcelaneous is the initial phase of a three-year artistic research project with an artistic component ...
    • Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep 

      Hus, Astrid; Riis, Kirstine (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ...
    • Making as a Way of Interacting with the Environment 

      Groth, Camilla (Chapter, 2020)
      As craft practitioners, we interact closely and intimately with materials and tools. As we learn to listen to the voice of a material, to the possibilities and limitations it presents, we adjust our intentions to what is ...
    • Editorial: Special issue on embodied making and learning 

      Groth, Camilla; Riis, Kirstine; Gulliksen, Marte Sørebø (Others, 2020)
      This special issue on embodied making and learning is dedicated to aspects of embodied cognition that goes on in the field of art, craft and design. The contributors to this issue were invited from the Embodied Making and ...
    • Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare? 

      Høibo, Ingrid Holmboe; Lerpold, Morten Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      I det digitaliserte samfunnet i dag skjer ei betydeleg endring i læringa sine materielle føresetnader, frå konkrete og analoge læringsmiljø til digitale og virtuelle. Parallelt med den massive digitale satsinga i nordiske ...
    • Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen 

      Ahlskog-Björkman, Eva; Porko-Hudd, Mia; Koch, Marie; Westerlund, Stina; Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ...
    • Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk 

      Baskår, Ellen K (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget ...
    • Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming 

      Kruse, Kirsten Linnea; Roksvåg, Karete (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ...
    • Sløyden i endring: 35 år med NordFo 1985-2020 

      Sandven, Jostein (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen undersøker temaområder som karakteriserer den nordiske sløyden og avdekker ulike påvirkningsfaktorer som styrer fagområdets utvikling. Som empiri anvendes en kartlegging av 145 plenumsforedrag avholdt på ...
    • Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen 

      Bergman, Silje (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser ...
    • Hvilken betydning har hvem som kopierer? - ulike utfordringer ved bruk av visuelle åndsverk 

      Bergman, Silje (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Artikkelen har opphavsrett som tema, med fokus på hva som kan gjøres med andres verk, og hvilken betydning det har hvem som gjør det. Forskjeller i praksis belyses ved å beskrive, analysere og diskutere konkrete eksempler ...
    • Exploring craft practice in learning communities 

      Møller, Trine; Riis, Kirstine (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper presents an initial research project to explore what characterizes knowledge production in craft practice situated in an informal/neutral learning arena outside the education institution. The research project ...
    • Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida 

      Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I nordisk barnehagepedagogikk har aktiviteter med materialer hatt stor plass historisk sett. Faget forming, fagbetegnelsen i norsk barnehagetradisjon og barne-hagelærerutdanning, inngår i definisjonen av sløyd, slik denne ...
    • There and back again: A carver’s tale of losing and regaining sense of space due to a brain tumour 

      Gulliksen, Marte Sørebø (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Sense of space is a core cognitive ability necessary for imagining future three-dimensional forms, rotating them mentally, as well as for abstract thinking. It is a core ability in craft activities, enabling the maker to ...
    • Artistic Expression and Material Limitations: An Iterative Process of Porcelain Making 

      Solberg, Anne (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This paper explores the iterative process of striving for artistic expressivity and developing crafting techniques in a porcelain-making project. The paper is about mitigating the tensions and flaws in porcelain bodies by ...
    • Physiological measurements and emotional experiences of drawing and clay forming 

      Rankanen, Mimmu; Leinikka, Marianne; Groth, Camilla; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Mäkelä, Maarit; Huotilainen, Minna (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Experimental research on the psychophysiological effects of different art materials and tasks is still scarce. This mixed methods research focused on physiological changes and emotional experiences in drawing and clay ...
    • Craft sciences meet neuroscience 

      Groth, Camilla; Jousmäki, Veikko; Saarinen, Veli-Matti; Hari, Riitta (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Collaboration between disciplines is necessary when research questions cannot be answered within a single discipline. Joining of forces can produce results that neither discipline could provide alone. Here we exemplify ...