Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Subject "283"
Now showing items 1-20 of 24
-
Children's ideas about the human body - A Nordic case study
(Journal article; Peer reviewed, 2011)This paper explores the findings of a study of the ideas young school children in the Nordic countries have about the human body e.g. structure and location of bones and organs (heart, lungs, stomach and brain etc.) ... -
Choosing Content and Methods: Focus Group Interviews with Faculty Teachers in Norwegian Pre-Service Subject Teacher Education in Design, Art, and Crafts
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11-03)The study is aimed at generating knowledge on how faculty teachers reflect and justify their choice of subject content logic in teacher education, exemplified by a concurrent pre-service Subject Teacher Education in design, ... -
Constructing a formbild - An inquiry into the dynamical and hierarchical aspects of the hermeneutical filters controlling the formbild construction in design education situations
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2006-12-01)The aim of this study is to contribute new knowledge of how a formbild is constructed in an educational situation. This knowledge is needed for understanding more clearly the circumstances under which we are teaching ... -
Dagboksmetod - att beskriva slöjdarbete med elevers och lärares egna ord
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denna artikel ligger fokus på dagbokstexter för reflektion och lärande i skolans slöjdundervisning. Att dokumentera och skriva om sin dag och sina känslor har förekommit sedan människan började skriva. Dagböcker som ... -
Fagpreferanser i skolen med vekt på kjønn og intelligens. Et bidrag til faghistorien i kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I artikkelen presenteres og drøftes en undersøkelse som handler om elevers holdninger til estetiske fag generelt og faget forming spesielt. Undersøkelsen viser at faget forming i 1968 omfatter ulike områder som elever ... -
Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen fokuserer på at oppmerksomheten i undervisningen kan ha ulike omdreiningspunkt som danner pedagogiske og faglige tradisjoner. Den dialektiske forståelsesstrukturen som anvendes her, har en disiplinorientert ... -
Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere ... -
Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen ønsker jeg å presentere og undersøke teoretisk en strategi for undervisning i samtidskunst, med undervisningsemnet KunstLab som kontekst. KunstLaben er en reaksjon på modernismen som fortsatt utgjør ... -
Friluftsliv, natur- og kulturveiledning : en pedagogisk utfordring
(Conference report, 2000) -
Hyperlinking i dokumentasjon: av digitalbasert bildskapende utviklingsarbeid
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)Artikkelen setter søkelys på problemstillinger og muligheter knyttet til bruk av hypertekst og hyperlinket materiale som et mulig verktøy i arbeid med dokumentasjon og formidling av digitalbasert skapende utviklingsarbeid. ... -
Kopiering av tradisjonskunst som læringsmetode
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen er skriven på bakgrunn av problematikk kring utvikling av ein forskingsbasert didaktikk for tekstilundervisninga på grunnstudiet ved Institutt for folkekultur, Høgskolen i Telemark. Delar av forskingsprosjektet ... -
Livet etter studiene Hva gjør faglærer- og master-/hovedfagstudentene i formgiving, kunst og håndverk etter endt utdannelse?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen presenterer en undersøkelse av yrkespraksisen til uteksaminerte faglærere og lektorer i formgiving, kunst og håndverk ved Høgskolen i Telemark – en av to norske høgskoler som tilbyr utdanningen. Populasjonen ... -
Læringsstrategier, privat praksis eller felles sak? En etnografisk case-studie av en skole, en leder og en kommune
(Master thesis, 2007-11-01)Problemområde: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilken oppfølging og ansvarliggjøring ledelsen ved en skole utøver ved innføring av læringsstrategier, og hvilken praksis dette fører til i skolens personale. ... -
Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ... -
Skapende arbeid med grunnformsproblematikk. En inngangsport til visuell og kulturell forståelse
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen bygger på erfaringene med et grunnformsbasert utsmykningsprosjekt på en barneskole og to undervisningsprosjekter knyttet opp mot utsmykningen og dens tematikk - det ene med studenter i lærerutdanningen og ... -
Sykkelopplæring i Telemarkskolene
(Research report, 2009-03-04)I forbindelse med våre stillinger som høgskolelektorer ved Høgskolen i Telemark, avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning har vi med denne rapporten ønsket å se nærmere på trafikk- og sykkelopplæringen i ... -
Technology and Design Education. From play to profession
(Journal article; Peer reviewed, 2011)The purpose of this paper is to discuss the purpose and role of Technology and Design education, and to present the results from a case study on the topic. The motivations are the fact that modern Technology and Design ... -
Technology and Design Education. From play to profession
(Journal article, 2008)The purpose of this paper is to discuss the purpose and role of Technology and Design education, and to present the results from a case study on the topic. The motivations are the fact that modern Technology and Design ... -
Transforming physical materials into artefacts – learning in the school’s practice of Sloyd
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article describes learning and interaction in the practice of Sloyd [Craft and Design, sw. Slöjd] when pupils in the school’s practice of sloyd work on and transform material into a sloyd object in the Swedish ... -
Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2014)På basis av fagkritiske holdning og sterkt inspirert av dansk billedpedagogikk, har jeg utviklet det jeg kaller Undersøkende praksis (UP). UP er tema- og prosjektorientert bildeundervisning og kan kort karakteriseres som ...