Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438158Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Framgard, E. Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs. Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A 2014, 21(1):70-86Sammendrag
Denne artikkelen fokuserer på at oppmerksomheten i undervisningen kan ha ulike omdreiningspunkt som danner pedagogiske og faglige tradisjoner. Den dialektiske forståelsesstrukturen som anvendes her, har en disiplinorientert tradisjon og en individorientert tradisjon. Oppfatningen innebærer at det også finnes en tredje tradisjon som syntetiserer og videreutvikler de to øvrige. Denne har etter min mening fått for lite oppmerksomhet i den faglige diskurs. Innen allmenndidaktikken er den derimot allment kjent. Artikkelen er skrevet ut fra bildepedagogisk posisjon, men faglige forståelser her, kan også gjelde designområdet. I denne teksten har flere problemstillinger vært aktuelle. Hvordan arter disse fagdidaktiske tradisjoner seg ut fra en dialektisk forståelseshorisont, og hva kan den syntetise-rende tradisjonen innen generell didaktisk forståelse tilføre vår nåtidige fagdidaktiske diskurs?