Browsing Master i utdanningsledelse by Title
Now showing items 4-20 of 20
-
Formell lederutdanning - bedre skoleleder?
(Master thesis, 2009)Formålet med masteroppgaven er å forsøke å forstå hva formell lederutdanning betyr for skolelederes mulighet til å drive pedagogisk ledelse og bidra til å utvikle skolen som en lærende organisasjon. Bakgrunn for denne ... -
Hvilke motivasjonsfaktorer er sentrale for at lærere i ungdomsskolen skal trives i yrket?
(Master thesis, 2018)Statistisk sentralbyrå estimerte i 2012 at det ville bli en lærermangel på over 11 000 lærere i 2020 (Statistisk sentralbyrå, 2012). I september 2014 kom Lærerløftet som en ny strategi for skolen, med daværende kunnskapsminister ... -
Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap?
(Master thesis, 2019)Problemstillingen er: "Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap"? For å belyse dette ønsker jeg å se på hvordan barnehagens kunnskapsutvikling henger sammen med utviklingsprosesser. Jeg har da valgt meg ... -
Kompetansemål i skjæringsfeltet mellom danning og nytte i matematikkundervisningen ved videregående skole : En kvalitativ undersøkelse om hvordan tre lærere opplever at kompetansemål påvirker matematikkundervisningen ved videregående skole.
(Master thesis, 2018)Denne studien har som mål å beskrive og diskutere hvordan kompetansemålene påvirker undervisningen i matematikkfag ved videregående skole sett ifra lærerperspektiv. Min interesse for tema handler om hva jeg som fremtidig ... -
Kvalitetssikringssystem i fagskolen : utstillingsvindu eller aktivt utviklingsarbeid?
(Master thesis, 2011)Bakgrunnen for denne oppgaven er utdanningspolitiske endringer de siste årene, nye krav om formaliserte kvalitetssikringssystem i fagskolen, nyere forskingsresultater om kvalitet i utdanningssystemet, og egne erfaringer ... -
Lærende organisasjon; fiksjon eller virkelighet
(Master thesis, 2011)Lærende organisasjoner er et begrep som har sitt utspring i internasjonal faglitteratur om ledelse og læring. Begrepet har etter hvert fått fotfeste i det politiske landskapet, og man finner det igjen i dokumenter fra OECD, ... -
Make my day : personalutvikling i en lærende organsiasjon
(Master thesis, 2011)Utgangspunktet for undersøkelsen er et personalutviklingsprosjekt ved en avdeling for elever med store sammensatte lærevansker i grunnskolen. Prosjektet har pågått i fire år. Jeg er avdelingsleder og en av spesialpedagogene ... -
Paradoksal lykke? : ”The blended approach” - organisasjonslæring gjennom kvalitetsarbeid, på tvers av paradigmer?
(Master thesis, 2009)Uttrykket knowledge management har de siste omtrentlig tjue årene vært brukt om en rekke til dels forskjellige måter å lede organisasjoner på og ulike forsøk på å organisere bruk av kunnskap. Siden 1995 har knowledge ... -
På hvilke måter påvirker New Public Management Osloskolen sett ifra rektors ledelsesperspektiv
(Master thesis, 2014) -
På søken av det store i det små - En casestudie av en aksjon basert på demokratiske verdier.
(Master thesis, 2017)«Phronetisk forskning er på samme tid så detaljeret og så generel som mulig; den søger det store i det små, og vice versa;» (Flyvbjerg 1991, s. 84). Vi har i dette utviklingsarbeidet svitsjet mellom de store spørsmålene ... -
Rektors arbeidsoppgaver i små og store skoler
(Master thesis, 2011)Bakgrunnen for denne oppgaven er tredelt: utdanningsforskning og krav til skoleledelsen, politikk og egne erfaringer. Skoleledelse er et arbeidsfelt i stadig utvikling. Forskning viser at ledelsens arbeidsoppgaver har vært ... -
Rektors opplevde støtte fra skoleeier Skoleeiers bidrag til rektors forståelse og utøvelse
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad rektor opplever at skoleeier bidrar til forståelse og utøvelse av rollen som leder for læringen i skolen, gjennom styring og støtte. Jeg har gjennomført en kvalitativ ... -
Skolelederes holdninger til vurdering av lærlingers kompetanse
(Master thesis, 2011)6 av 10 lærlinger kan lite eller ingenting om tegninger eller beskrivelser mens 5 av 10 kan lite eller ingenting om HMS med unntak av å bruke personlig sikkerhetsutstyr. 6 av 10 lærlinger viser god til meget god kompetanse ... -
Tett på : ledelse, kunnskapsbygging og profesjonell ansvarlighet i kvalitetsarbeidet
(Master thesis, 2011)Innføringen av Kunnskapsløftet har gitt skolene økt frihet samtidig som de må stå til ansvar for at målene blir nådd. Imidlertid viser forskning at både skoler og kommuner har store utfordringer med å bruke informasjon om ... -
Utvikling av læreres kompetanse for økt kvalitet i kjernevirksomheten: Ting - tar - tid
(Master thesis, 2017)Denne studien søker å finne noen svar på hvordan skoleledelsen kan lede og utvikle en lærende organisasjon. Dette gjennom å bidra til å utvide og heve lærernes individuelle og kollektive kompetanse med mål om å få økt ...