Kvalitetssikringssystem i fagskolen : utstillingsvindu eller aktivt utviklingsarbeid?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142188Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne oppgaven er utdanningspolitiske endringer de siste årene, nye krav om formaliserte kvalitetssikringssystem i fagskolen, nyere forskingsresultater om kvalitet i utdanningssystemet, og egne erfaringer som lærer ved en fagskole. Formålet med min masteroppgave er å gi grunnlag for beslutninger basert på hvilke styrker og svakheter, muligheter og begrensinger skoleledere og lærere i en fagskole vurderer som viktige i arbeidet med kunnskapsutviklende kvalitetsarbeid, og ønsket om å bidra med kunnskap om hvilke tiltak som kan styrke kvalitetsarbeidet i fagskolen.
Det teoretiske utgangspunktet for undersøkelsen er økt oppmerksomhet mot hvilke arbeidsformer og prosedyrer som kan tas i bruk for å håndtere kvalitetskompleksitet og for å kunne fatte beslutninger om kvalitet. I sammenheng med en dreining fra regelstyring til mål- og resultatstyring, er ansvarlighet og ansvarliggjøring blitt to viktige begreper når lærere og skoleledere i sterkere grad skal måles på studenters læringsresultater. Nyere ledelsesforskning setter også søkelys på ledelse som en kollektiv prosess. I et distribuert perspektiv trenger ikke ledelse å begrenses til formelle roller eller posisjoner, men kan være distribuert som en funksjon av alle innflytelsesnivå i skolen. Ledelse som et kollektivt prosjekt påvirkes av skolens verdier, strukturer, relasjoner, strategier og omgivelser. Derfor er det ledernes og lærernes erfaringer og fortolkninger i forbindelse med kvalitetsarbeid og kollektiv kunnskapsutvikling som står i sentrum for denne undersøkelsen.