Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMallasvik, Helene
dc.date.accessioned2012-05-02T11:12:00Z
dc.date.available2012-05-02T11:12:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142188
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er utdanningspolitiske endringer de siste årene, nye krav om formaliserte kvalitetssikringssystem i fagskolen, nyere forskingsresultater om kvalitet i utdanningssystemet, og egne erfaringer som lærer ved en fagskole. Formålet med min masteroppgave er å gi grunnlag for beslutninger basert på hvilke styrker og svakheter, muligheter og begrensinger skoleledere og lærere i en fagskole vurderer som viktige i arbeidet med kunnskapsutviklende kvalitetsarbeid, og ønsket om å bidra med kunnskap om hvilke tiltak som kan styrke kvalitetsarbeidet i fagskolen. Det teoretiske utgangspunktet for undersøkelsen er økt oppmerksomhet mot hvilke arbeidsformer og prosedyrer som kan tas i bruk for å håndtere kvalitetskompleksitet og for å kunne fatte beslutninger om kvalitet. I sammenheng med en dreining fra regelstyring til mål- og resultatstyring, er ansvarlighet og ansvarliggjøring blitt to viktige begreper når lærere og skoleledere i sterkere grad skal måles på studenters læringsresultater. Nyere ledelsesforskning setter også søkelys på ledelse som en kollektiv prosess. I et distribuert perspektiv trenger ikke ledelse å begrenses til formelle roller eller posisjoner, men kan være distribuert som en funksjon av alle innflytelsesnivå i skolen. Ledelse som et kollektivt prosjekt påvirkes av skolens verdier, strukturer, relasjoner, strategier og omgivelser. Derfor er det ledernes og lærernes erfaringer og fortolkninger i forbindelse med kvalitetsarbeid og kollektiv kunnskapsutvikling som står i sentrum for denne undersøkelsen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectutdanningspolitikkno_NO
dc.subjectkvalitetsarbeidno_NO
dc.subjectskoleledelseno_NO
dc.titleKvalitetssikringssystem i fagskolen : utstillingsvindu eller aktivt utviklingsarbeid?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber98 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel