Tett på : ledelse, kunnskapsbygging og profesjonell ansvarlighet i kvalitetsarbeidet
Abstract
Innføringen av Kunnskapsløftet har gitt skolene økt frihet samtidig som de må stå til ansvar for at målene blir nådd. Imidlertid viser forskning at både skoler og kommuner har store utfordringer med å bruke informasjon om elevers læringsresultater i arbeidet med å utvikle skolen til en lærende organisasjon (Allerup, Kovac, Kvåle, Langfeldt, & Skov, 2009; Ottesen & Møller, 2010; Riksrevisjonen, 2006). Flere forskere (Biesta, 2004; Ligaarden, 2009; Scherp & Scherp, 2007) hevder at kombinasjonen av mål- og resultatstyring og utvikling av skolene som lærende organisasjoner vanskelig lar seg gjennomføre i praksis, og at fokus på effektivitet kan true lærernes profesjonalitet (Wringby, 2003). Samtidig viser forskning at det finnes skoler som klarer å bruke informasjonen til målrettete vurderings- og utviklingsprosesser som igjen bidrar til å øke elevenes læringsutbytte (Bachmann, Sivesind & Bergem, 2008; Elmore, 2003; O’Day, 2002). Hva som kjennetegner ledelsespraksis som bidrar til slike produktive læringskulturer i kvalitetsarbeidet, er derimot noe uklart (Møller, 2007; Roald, 2010).
Med bakgrunn i dette er formålet med denne oppgaven å bidra til å få økt kunnskap om og innsikt i hvordan skoleledere kan legge til rette for at kvalitetsarbeid kan skape produktive organisasjonslæringsprosesser, samtidig som lærernes profesjonelle ansvarlighet blir ivaretatt.