Paradoksal lykke? : ”The blended approach” - organisasjonslæring gjennom kvalitetsarbeid, på tvers av paradigmer?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142180Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Uttrykket knowledge management har de siste omtrentlig tjue årene vært brukt om en rekke til dels forskjellige måter å lede organisasjoner på og ulike forsøk på å organisere bruk av kunnskap. Siden 1995 har knowledge management vært en etablert disiplin ved flere universiteter (Stankosky 2004).
Med uttrykket The blended approach i tittelen på oppgaven refererer jeg til to hovedretninger eller paradigmer innen knowledge management. Et paradigme beskrives av Kuhn som en dominerende arbeids- og tenkemåte innen en vitenskap som drives i en bestemt periode (Instefjord 2007).
Den ene retningen kan omtales som fundamentert i troen på teknologi og IKT som sentrale verktøy. Motsatt er det i den andre retningen en forståelse av læring i organisasjoner basert på sosial samhandling som legges til grunn (Krogh, Ichijo og Nonaka 2001).
I den grad organisasjoner forholder seg bevisst til de ulike paradigmene, er det kanskje slik at de færreste forholder seg til bare en av hovedretningene. Derfor nyttes begrepet ”the blended approach” også i tittelen, som en beskrivelse av en pragmatisk holdning der organisasjoners praksis gjenkjennes som tilhørende begge de to hovedretningene.
I studien har jeg sett nærmere på læring i en organisasjon med utgangspunkt i de to hovedretningene innen knowledge management, knyttet opp til organisasjonens bruk av et IKT basert kvalitetsverktøy.