Blar i Master i pedagogikk på tittel
Viser treff 167-186 av 203
-
Skolevandring - en metode for relasjonsskaping og læring i en organisasjon : hvordan kan en leder bruke skolevandring for å skape læring i en organisasjon?
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på om og hvordan skoleledere kan påvirke og medvirke til læring i en organisasjon gjennom bruk av skolevandring som metode. Jeg har brukt en skole på Østlandet som case, og har ... -
Skolevandring : i hvilken grad skoleledere kan skape og ivareta profesjonelt læringsfellesskap
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om skoleledelse. Oppgaven presenterer en studie av skolevandring, en metode for ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Jeg vil innlede med to viktige premisser for kvalitetsarbeid i skolen som er ... -
«Skrivefeil eller stotrende lesing er ikke uoverstigelige hinder» : En kvantitativ studie om hvordan lærere tilpasser opplæringen til elever med dysleksi og hvordan lærere opplever disse elevenes motivasjon for lesing og skriving
(Master thesis, 2019)For å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet er funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving en forutsetning. Tidlig i utdanningsløpet er det lagt til rette for å kartlegge og forebygge lese- og skrivevansker ved tidlig ... -
Småbarns motstandsytringer i dagligdagse aktiviteter
(Master thesis, 2022)Fagområde og problemstilling: Oppgaven berører institusjonen barnehage blant annet på småbarnsavdeling og deres hverdagslige motstandsytringer. I studieprosjektet er det fokus på motstandsformer og hvordan barnehageansatte ... -
Snakk med folk. Hvordan legge til rette for praksisfellesskap?
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ledelsen på en videregående skole kan legge til rette for å utvikle fungerende praksisfellesskap. Ved å foreta intervjuer med ledere og lærere på en stor og kompleks skole, ønsket ... -
«Snakk med oss!» Foreldres opplevelser av samarbeidet med barnehagen i bekymringsfasen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har fokus på foreldres opplevelser av samarbeidet med barnehagen i perioder hvor det er bekymring eller usikkerhet om barnets utvikling. Studien tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Soft governance i styring av fagutvikling En undersøkelse av diskurs og makt i spennet mellom politikk og profesjon
(Master thesis, 2020)Utdanningsfeltet er et sterkt politisert samfunnsområde, med mange ulike interessenter. Statensbehov for kontroll over feltet, står ofte i et spenningsforhold med profesjonens behov for innflytelse og medvirkning i utviklingen ... -
Sosial tilbaketrekning i barnehage: En kvalitativ studie av årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt i en barnehage
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er sosial tilbaketrekning i barnehage, hvor fokuset har vært rettet mot årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt. Lund (Lund, 2012, s. 26) mener at alt for mange barns tilbaketrukne ... -
Spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2023)For å oppnå et godt og kvalitetssikret spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, er det en forutsetning med personale med god kompetanse i det de skal gjøre. På landsbasis ser man det er økning med barn med ulike vedtak i ... -
Språkforståelse i et litterasitetsperspektiv
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven undersøkes barnehagens og skolens arbeid med litterasitet som grunnlag for personlig utvikling og senere samfunnsdeltakelse. Språkforståelse utvikles allerede fra tidlig barndom, og gjennom hele livet. Den ... -
Språkforståelsestesten C-BiLLT : En undersøkelse av reliabiliteten og validiteten til den norske versjonen av språkforståelsestesten Computer-Based instrument for Low Motor Language Testing (C-BiLLT) i aldersgruppen 1;0–3;0 år.
(Master thesis, 2019)Bakgrunn, formål og problemstilling Barn som har vansker med å kommunisere har et stort behov for alternativ supplerende kommunikasjon (ASK). ASK innebærer at barnet kan uttrykke seg på andre måter enn ved tale, slik som ... -
Språkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagen
(Master thesis, 2019)Omtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø ... -
Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ... -
Styrers relasjonsledelse i barnehage - En studie om styrers refleksjoner rundt deres samspill med personalet
(Master thesis, 2023)Denne studien gir en inngående innsikt fra styrere i barnehage, rundt deres refleksjoner over egen praksis, med tanke på det relasjonelle samspillet med ansatte. Det er fire barnehager med fem styrere som blir intervjuet, ... -
Systemrettet arbeid fra PPT i barnehagen - med fokus på barn med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens tema er systemrettet arbeid fra Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (heretter kalt PPT) i barnehagen, med fokus på barn som står i fare for eller har utviklet sosiale og emosjonelle vansker. PPT skal både sørge ... -
Tamilske studenter, karrierevalg og karriereveiledning
(Master thesis, 2021)Denne masterprosjektet handler om tamilske studenters karrierevalg og deres betydning av relasjon til karriereveiledning. Jeg skal intervjue fire studenter med tamilsk bakgrunn i fra høyere utdanning. Hensikten er å få ... -
Teamarbeid for lærernes læring
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid ... -
Tidens dilemma, eller tiden som en pedagogisk kraft
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven retter oppmerksomheten mot barnehagelærerens opplevelse av fenomenet tid i møte med de utfordringer og dilemma profesjonsutøveren står ovenfor i det levende livet i barnehagen. Masteroppgaven inviterer til ... -
Tidlig innsats og forebyggende arbeid i utdanningspolitikk og barnehagepraksis : Hva sier barnehagelærere om kartlegging som metode for tidlig innsats og forebyggende arbeid i lys av lek, læring og omsorg?
(Master thesis, 2016)Utviklingen innenfor barnehagesektoren det siste tiåret må sees i nær sammenheng med en rekke aktuelle samfunnsendringer. Da den nye Rammeplanen kom i 2006 og barnehagen ble flyttet fra Barne- og familiedepartementet til ... -
Tilpasset opplæring generelt, men ikke spesielt?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen i Pedagogikk med vekt på Utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge. Avhandlingen omfatter temaet tilpasset opplæring, avgrenset til tilrettelegging i skolen for barn med alvorlig ...