Språkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagen
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Omtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det
har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om
språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø i
barnehagen. Det er viktig å arbeide for et godt språkmiljø for å forebygge
mot språkvansker. Studien fokuserer på pedagogers tanker om for hvordan
de arbeider med språk på sin avdeling i barnehagen. For å arbeide
forebyggende mot språkvansker kom jeg frem til følgende problemstilling:
Hvordan arbeider pedagoger for å tilrettelegge for et god språkmiljø i
barnehagen? For å svare på denne problemstillingen har jeg valgt å bruke
kvalitativ metode hvor jeg bruker semistrukturert intervju. Jeg valgte dette for
å få en dyp innsikt i pedagogenes arbeid med språkmiljø. Datamaterialet
består av fire semistrukturerte intervjuer.
Resultatet i undersøkelsen viser at pedagogene har en helhetlig tilnærming til
språk. De er alle opptatt av sin rolle i barns språkutvikling og hvordan de kan
styrke språkmiljøet ved å se på leken og bøkenes betydning. Pedagogenes
gjennomgående begreper i intervjuene er tilgjengelig og tilstede for barna.
Det er noe ulikt for hvordan de arbeider med språk i barnehagen, men også
mange sammenhenger. Språk vil alltid være et aktuelt tema i barnehagen, og
det er viktig å ikke glemme språk i barnehagehverdagen med alt annet som
foregår. Språk har betydning på mange områder innenfor barns utvikling og
læring.