• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagen

Grytnes, Amanda
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Grytnes.pdf (674.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2628570
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [146]
Abstract
Omtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det

har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om

språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø i

barnehagen. Det er viktig å arbeide for et godt språkmiljø for å forebygge

mot språkvansker. Studien fokuserer på pedagogers tanker om for hvordan

de arbeider med språk på sin avdeling i barnehagen. For å arbeide

forebyggende mot språkvansker kom jeg frem til følgende problemstilling:

Hvordan arbeider pedagoger for å tilrettelegge for et god språkmiljø i

barnehagen? For å svare på denne problemstillingen har jeg valgt å bruke

kvalitativ metode hvor jeg bruker semistrukturert intervju. Jeg valgte dette for

å få en dyp innsikt i pedagogenes arbeid med språkmiljø. Datamaterialet

består av fire semistrukturerte intervjuer.

Resultatet i undersøkelsen viser at pedagogene har en helhetlig tilnærming til

språk. De er alle opptatt av sin rolle i barns språkutvikling og hvordan de kan

styrke språkmiljøet ved å se på leken og bøkenes betydning. Pedagogenes

gjennomgående begreper i intervjuene er tilgjengelig og tilstede for barna.

Det er noe ulikt for hvordan de arbeider med språk i barnehagen, men også

mange sammenhenger. Språk vil alltid være et aktuelt tema i barnehagen, og

det er viktig å ikke glemme språk i barnehagehverdagen med alt annet som

foregår. Språk har betydning på mange områder innenfor barns utvikling og

læring.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright The Author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit