Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrytnes, Amanda
dc.date.accessioned2019-11-14T12:57:15Z
dc.date.available2019-11-14T12:57:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628570
dc.description.abstractOmtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø i barnehagen. Det er viktig å arbeide for et godt språkmiljø for å forebygge mot språkvansker. Studien fokuserer på pedagogers tanker om for hvordan de arbeider med språk på sin avdeling i barnehagen. For å arbeide forebyggende mot språkvansker kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvordan arbeider pedagoger for å tilrettelegge for et god språkmiljø i barnehagen? For å svare på denne problemstillingen har jeg valgt å bruke kvalitativ metode hvor jeg bruker semistrukturert intervju. Jeg valgte dette for å få en dyp innsikt i pedagogenes arbeid med språkmiljø. Datamaterialet består av fire semistrukturerte intervjuer. Resultatet i undersøkelsen viser at pedagogene har en helhetlig tilnærming til språk. De er alle opptatt av sin rolle i barns språkutvikling og hvordan de kan styrke språkmiljøet ved å se på leken og bøkenes betydning. Pedagogenes gjennomgående begreper i intervjuene er tilgjengelig og tilstede for barna. Det er noe ulikt for hvordan de arbeider med språk i barnehagen, men også mange sammenhenger. Språk vil alltid være et aktuelt tema i barnehagen, og det er viktig å ikke glemme språk i barnehagehverdagen med alt annet som foregår. Språk har betydning på mange områder innenfor barns utvikling og læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.titleSpråkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright The Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber82nb_NO
dc.description.localcodeMPED-SPPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel