Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 4747-4766 av 9707
-
«Kompetanse, fellesskap og autonomi»: Jordmødres erfaringer relatert til veiledning av jordmorstudenter i klinisk praksis
(Master thesis, 2020)Studiens mål var å utforske jordmødres erfaringer med å veilede jordmorstudenter i praksis. Studien var en kvalitativ studie. Data ble innhentet ved å benytte fokusgruppeintervjuer. Innholdsanalyse ble benyttet i analysen ... -
Kompetanse- og Ressursfokus på tilpasset opplæring En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av tilpasset opplæring og bruken av tilgjengelige ressurser
(Master thesis, 2020)The purpose of this study was to explore the school leaders' understanding of customized education and how they utilize their available resources. Inclusive education has been one of the Norwegian schools' biggest challenges ... -
Kompetansebrobygging Midt-Telemark
(TF-notat 4/2005, Working paper, 2005-02-10)Denne rapporten foreligger som et resultat av forprosjektet “Kompetansemiljøene og næringsutvikling i Midt-Telemark” i regi av Midt-Telemark næringsutvikling AS (MTNU). En modell har blitt utviklet i forprosjektet med tanke ... -
Kompetansehevende tiltak i tjenesten for personer med utviklingshemming. Evaluering av et e-læringsprogram
(Research report, 2016)Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold, har med tilskuddsmidler fra Fylkesmannen i Vestfold og Helsedirektoratet, utviklet et e-læringsprogram i samarbeid med det interkommunale fagnettverket innen ... -
Kompetansekartlegging i reiselivsnæringen i Buskerud
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;86, Peer reviewed; Research report, 2011-10)Ansatte med formell kompetanse utgjør ca. 16 % av arbeidstokken i bedriftene som har deltatt i undersøkelsen. Av de ansatte som har formell kompetanse har 6 av 10 fagbrev, 3 av 10 har bachelor eller mastergrad i ... -
Kompetansemål i skjæringsfeltet mellom danning og nytte i matematikkundervisningen ved videregående skole : En kvalitativ undersøkelse om hvordan tre lærere opplever at kompetansemål påvirker matematikkundervisningen ved videregående skole.
(Master thesis, 2018)Denne studien har som mål å beskrive og diskutere hvordan kompetansemålene påvirker undervisningen i matematikkfag ved videregående skole sett ifra lærerperspektiv. Min interesse for tema handler om hva jeg som fremtidig ... -
Kompetansenettverket for småskala matproduksjon : evaluering av nettverkets virksomhet 2002-2004
(Rapport 227, Research report, 2004)Kompetansenettverket for småskala matproduksjon inngår som en del av Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon (VSP-mat) og finansieres av Innovasjon Norge. Telemarksforsking-Bø har fått i oppdrag å gjennomføre en avgrenset ... -
Kompetanseoverføring i team En kvalitativ undersøkelse av hvordan fagfolk beskriver sin opplevelse av kompetanseoverføring i et tverrfaglig og tverretatlig samhandlingsteam
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: På bakgrunn av ny oppgavefordeling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten er det behov for kompetanseoverføring mellom etater. Likedan er det behov for overføring av kompetanse mellom fagfolk ... -
Kompetanseutfordringer i reiselivet i Buskerud : forslag til tiltak
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;97, Research report, 2013-12)Rapporten er basert på et prosjekt som har kartlagt mulighetene for kompetanseutvikling i reiselivsnæringen i Buskerud fylke. Prosjektet har støttet seg på tidligere studier, generelle data om næringen og dybdeintervjuer ... -
Kompetanseutvikling gjennom aksjonslæring : hvordan kan en skoleleder bruke en aksjonslæringsprosess som grunnlag for å videreutvikle skolens kompetanse?
(Master thesis, 2014)Mange vil hevde at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldene lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ... -
Kompetanseutvikling i grunnskolen. Implementering av L97
(Working paper, 2000) -
Kompetanseutvikling i sykehjem : ansattes perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen handler om kompetanseutvikling i sykehjem og baserer seg på en intervjuundersøkelse med ansatte ved to sykehjem. Resultatene viser at de ansatte lærer av hverandre på uformell basis. Imidlertid tyder studien ... -
Kompetanseutvikling. En studie av ledelse og læreres syn på kompetanseutvikling i skolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er basert på funn hentet fra min tidligere arbeidsplass. Utgangspunktet for oppgaven var medarbeiderundersøkelsen «10 faktor» som ga tydelige signaler på at medarbeidere på skolen ikke opplevde relevant ... -
Kompleksitet ved implementering av digitale tilsyn på sykehjem
(Master thesis, 2023)Introduksjon: Digitale tilsyn på sykehjem kan være en effektiv måte å møte beboeres behov for tilsyn på nattestid, og er spesielt relevant for mennesker med høy vandretendens og fallrisiko. Implementering av digitale tilsyn ... -
Komplicerende ledelse: Affektiv produktion og ikke-uskyldig omsorgspraksis i dagtilbud
(Master thesis, 2022)This master thesis investigates the possibilities of what more and what else may become visible if pedagogical documentation, produced in collaboration between ECEC staff and computer programs, is viewed as affective ... -
Kompromiss eller allianse?
(Notat;2/2012, Working paper, 2012) -
Kongsberg Aerodynamiske Drone
(Bachelor thesis, 2015)Hovedformålet med vårt systemkasus, er å utvikle en langtrekkende (energigjerrig) overvåkningsdrone med tilpassende dimensjoner, slik at den kan transporteres i en personbil, og som kan lette og lande uten behov for ... -
Kongsberg kirke som læringsressurs
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærerne i Kongsberg bruker Kongsberg kirke som læringsressurs i en stedbasert undervisning. Oppgaven er bygd på empirien som er samlet inn gjennom intervju av fire lærere som underviser ... -
Konkreter i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ... -
Konkretiser det abstrakte med pedagogisk programmering
(Master thesis, 2022)Dette er en kvasieksperimentell studie som undersøker hvordan pedagogisk programmering som et alternativ til vanlig algebraopplæring påvirker effekten på læring av algebra – nærmere bestemt utforming av algebraiske uttrykk. ...