Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5062-5081 av 10076
-
Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ... -
Kunnskap om fenomenet sosial loffing og gruppeprestasjon på sykkel
(Master thesis, 2013)Studien som er utført er en replikasjon av et studie gjennomført av Torbjørn Nilsen (2012) ved Universitet i Agder. Formålet med studiet var å se om kunnskap om fenomenet sosial loffing ville være med på å minske motivasjonstap ... -
Kunnskapens stabilitet og flyktighet : om forholdet mellom amatører og profesjonelle i kunstfeltet
(Doctoral thesis, 1998) -
"Kunnskapens tre har røtter..." : praksisfortellinger fra barnehagen : en FOU-rapport
(HiT notat, Working paper, 2003)"Kunnskapens tre har røtter" er basert på et FOU- arbeid gjennomført av fire faglig tilsatte ved Høgskolen i Telemark. I rapporten drøftes sammenhengen mellom teorifeltet og praksisfeltet innen førskolelærerutdanningen ... -
Kunnskaping i kunst og håndverk. Betingelser for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;193, Doctoral thesis, 2024-05-14)Avhandlingen setter søkelys på elevers kreative problemløsning i arbeid med å skape ulike formingsprodukter i skolefaget kunst og håndverk. Fokus for undersøkelsen er rettet er rettet mot elevenes designprosesser og tar ... -
Kunnskapsbasert folkehelsearbeid i teori og praksis : kunnskap som redskap i kommunal samfunnsplanlegging
(Master thesis, 2010)Denne masterstudien tar utgangspunkt i begrepet kunnskapsbasert folkehelsearbeid. Flere offentlige utredninger, uttalelser fra myndighetene og fagartikler tar til ordet for at folkehelsearbeidet må baseres på kunnskap, men ... -
Kunnskapsbasert karriereveiledning i grupper. Et aksjonsforskningsprosjekt i ungdomsskolen med elever som deltagere
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt som er gjennomført på en sentrumsnær ungdomsskole i Norge. Det overordnede tema er kunnskapsbasert karriereveiledning i skolen og problemstillingen er: Hvordan erfarer ... -
Kunnskapsbasert rutinesjekkliste som kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenten
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Artikkelforfatterne utarbeidet en kunnskapsbasert rutinesjekkliste for perioperativ anestesi. Tanken bak studien var å implementere sjekklisten som et kognitivt hjelpemiddel for anestesisykepleiestudenter, ... -
Kunnskapsbasert stemme- og fysisk trening for personer med Parkinsons sykdom : Medvirkningsbasert forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjekt : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;31, Report, 2019)Denne studien viser hvordan kunnskapsbasert fysisk gruppetrening og stemmetrening i grupper kan tilpasses og gjennomføres for hjemmeboende personer med Parkinsons sykdom i en kommune. Metode: Medvirkningsbasert ... -
Kunnskapsdeling i bedrifter : Et bidrag til økt jobbytelse?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på et svært interessant tema innen kompetanseutvikling, som er kunnskapsdeling. Oppgaven startet med et ønske om å undersøke hva som bidrar til at ansatte i bedrifter deler kunnskap med ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
Kunnskapsdeling og kreativitet i virtuelle team: En case-studie
(Master thesis, 2021)Kunnskapsdeling og kreative prosesser er viktige elementer i bedrifter som opererer i samfunn som stadig er under utvikling. Under Covid-19 pandemien ble en stor andel arbeidstakere nødt til å arbeide hjemmefra og ... -
Kunnskapsledelse ved videregående skoler : ledelsens rolle ved utvikling av kontaktlærerfunksjonen og pedagogisk plattform
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2006-09)Bfks ledelses- og skoleutviklingsprogram 2004-2006 hadde en meget omfattende målsetting. Hovedmålet har vært knyttet til endringsledelse og utvikling av den lærende organisasjon. Ledelsesprogrammet ble knyttet til ... -
Kunnskapsutvikling om EUs historie. Undervisning om europeisk integrasjonshistorie etter 1945 i norsk skole
(Chapter, 2024)EU representerer det mest omfattende og ambisiøse samarbeidet mellom nasjonalstater i Europa noensinne. Den europeiske union (EU) består i skrivende stund av 27 medlemstater. Unionen har en befolkning på opp mot 450 ... -
Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv
(Journal article, 2004)Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ... -
Kunst og håndverk i L97. Nytt fag - ny praksis?
(Research report, 2003) -
Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden?
(Journal article, 2001)Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ... -
Kunst og kultur som felles møteplass. En studie av bruken av kunst og kultur på Verdensmester'n mottaksskole i Larvik
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens intensjon har vært å vise hvordan kunst og kultur brukes i opplæringen av de fremmedspråkelige elevene på Verdensmester’n mottaksskole i Larvik kommune. I rammen av nye kulturstudier ser jeg på hvordan ... -
Kunst og makt. En foreløpig kunnskapsoversikt
(Research report, 2013-04-30)Denne rapporten er ledd i prosjektet «Kunst! Makt! Seleksjon og forhandling i norsk kunstliv», som Universitetet i Oslo, Høgskolen i Telemark og Telemarkforskning gjennomfører i fellesskap, med støtte fra Norges forskningsråd. ... -
Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hva skal en barnehagelærerstudent lære at mellommenneskelige fenomen er? Og hvordan skal en barnehagelærerutdanner undervise i mellommenneskelige fenomen? I denne artikkelen undersøker jeg disse spørsmålene ved å utvikle ...