Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 2189-2208 av 9810
-
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» med utgangspunkt i Vurdering for læring : Midt-Telemark kompetansenettverk, Nome, Sauherad og Bø kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;23, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Nome, Bø og Sauherad samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert kompetanseutvikling, Utdanningsdirektoratet, der tiltakene ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid»: håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Kragerø 11. mars 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;22, Report, 2019)Denne håndboka for dybdelæring i profesjonsfellesskap er utviklet for lærere i Kragerø kommune. Formålet er et bidrag i desentralisert kompetanseutvikling for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;21, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell : Håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Skien kommune, høsten 2020
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;58, Report, 2020)Denne håndboken er utarbeidet for plangrupper og skoleledere i Skien kommune høsten 2020. Triangulert analysemodell er en aksjonslæringsstrategi for forskningsorientert skoleutvikling ut fra nytt læreplanverk (LK20). Via ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
Elevens kunst- og håndverksprodukter i en utstillingskontekst
(Master thesis, 2013) -
Elevens tekstmøter med sakprosa og tekstoppgaver i Vg1: Den andre leseopplæringa i videregående skole
(Master thesis, 2015)Oppgava drøfter hva slags lesing og lesediskurser tekstutvalg og tekstoppgaver i fire norsklærebøkers tekstsamlinger på 1.trinn i studieforberedende program fremmer. Lærebøkene er skrevet etter den reviderte utgava av ... -
Elever av Jehovas vitner i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven ser jeg på hvordan lærere kan legge til rette for å skape et inkluderende klasserom for elever med bakgrunn i Jehovas vitner, samt hvilke utfordringer de kan møte på i skolen og i undervisningssammenheng. ... -
Elever i risiko for lese- og skrivevansker har muligheter for å lykkes med et intensivt lese- og skrivekurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I masterstudiets undersøkelse har jeg sett på, på hvilken måte bruk av dynamisk kartlegging og et intensivt lese- og skrivekurs kan bidra til å forbedre elevenes lese- og skriveferdigheter i begynneropplæringen. Undersøkelsen ... -
Elever med ADHD i skolen - En kvalitativ studie for hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på tidligere forskning og teori som omhandler ulike ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser som samtidig strever med skolevegring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne avhandlingen har vært å rette et fokus mot en elevgruppe som strever med å finne seg til rette i ordinær skole. Fokuset har vært å løfte frem relevant forskning og kompetanse omkring elever med ... -
Elever med dysleksi og lærerens kunnskapsgrunnlag for å identifisere elever med dysleksi. En empirisk studie av læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter seg mot læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi, og problemstillingen lyder slik: «Hvordan opplever fire grunnskolelærere at de mestrer å oppdage elever som ... -
Elever med høyt læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å gå i dybden på hvilke tanker og meninger et utvalg lærere har om temaet: elever med høyt læringspotensial. Søkelyset er satt på hvordan lærerene identifiserer elever med høyt læringspotensial ... -
Elever modtages til oplærelse i sykepleien : om sykepleierutdanningens framvekst i Telemark
(Journal article, 2003)I 1908 søkte seks unge kvinner om å bli tatt opp som sykepleieelever ved Bratsberg Amts sykehus. Anna Berg fra Eidanger og Emma Johansen fra Gjerpen var de to heldige som fikk begynne. Bratsberg amt hadde fått sin første ... -
Elever som veileder hverandre i faget utdanningsvalg : en kvalitativ studie om tiendeklassingers opplevelser, erfaringer og refleksjoner i et veiledningsprosjekt
(Master thesis, 2018)Dette er en kvalitativ studie fra et veiledningsprosjekt der 26 elever på 10. trinn veiledet hverandre i faget utdanningsvalg i forkant av sitt valg av videregående skole. Empirien ble samlet inn gjennom individuelle logger ... -
Elevers arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2023)Nøkkelord: matematisk modellering, Fermi-problemer, LK20, estimering, sosial læring Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i elevers arbeid med matematisk modellering samt deres refleksjoner rundt å arbeide ... -
Elevers erfaring med fjernundervisning i kroppsøvingsfaget under Covid-19 pandemien - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om elevers erfaring med fjernundervisning i kroppsøvingsfaget under Covid-19 pandemien. Tematikken ble undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan har elever i videregående opplæring ... -
Elevers lave engasjement i matematikk - et oppdrag for stort for en superhelt å løse alene?
(Master thesis, 2023)Lavt engasjement blant elevene er noe som alltid har preget skolen (Jordet, 2020). Og det viser seg at problemet med å engasjere elever i matematikk heller ikke er nytt (Brown, 2017). For å få en dypere innsikt i hva som ... -
Elevers livsmestring i en digital tilstand: Fire læreres perspektiver
(Master thesis, 2023)Livsmestring er blitt et nøkkelbegrep i LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samtidig har livene elevene skal mestre endret seg radikalt det siste tiåret - med sosiale medier og mobiltelefoner. I denne masteroppgaven ... -
Elevers møte med ironiske tekster i skolen - En studie av ironisk meningsskaping
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av ironisk meningsskaping. Den handler om hvordan ironi skjer, og om hva slags verktøy elever i den videregående skole trenger for å kunne forstå ironiske tekster. Forståelse for ironi ses ...