Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
Report
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014414Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for elevene, og beskrive hva som kjennetegner skoler og kommuner som lykkes best med å løfte kvaliteten på opplæringen for elevene. Rapporten gir anbefalinger til tiltak for skoleeiere og skoleledere for å lykkes med kvalitetsutvikling.
Triangulert analysemodell er utviklet i et samarbeid mellom skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Kragerø, Drangedal og Universitetet i Sørøst-Norge. Formålet er å lykkes med skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene. Modellen er en støtte til lokal skoleutvikling og er utviklet etter et omforent arbeid med §13-3 i Opplæringsloven.
I skoleåret 2022 – 2023 er det Drangedal, Kragerø, Skien og Siljan kommuner som skal arbeide i lærende profesjonsnettverk på tvers av skoler og kommuner. Deltagerne i hvert faglige nettverk er ressurslærere i les&skriv eller regning&matematikk. Skoleeiere organiserer prosessen i samarbeid med universitet og skolene. Skoleledere støtter profesjonsarbeidet ved å legge til rette for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling på egen skole. Skolene ønsker å utvikle praktisk og variert undervisning i LK20. LK20 har mange verb og ved å gjøre oss bedre på å beskrive og forklare fra HVA til HVORDAN og NÅR kan vi optimalisere praksiser og lære av hverandre.