dc.contributor.author | Lie, Anne Liv Kaarstad | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T13:13:57Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T13:13:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-701-3 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014414 | |
dc.description.abstract | I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for elevene, og beskrive hva som kjennetegner skoler og kommuner som lykkes best med å løfte kvaliteten på opplæringen for elevene. Rapporten gir anbefalinger til tiltak for skoleeiere og skoleledere for å lykkes med kvalitetsutvikling.
Triangulert analysemodell er utviklet i et samarbeid mellom skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Kragerø, Drangedal og Universitetet i Sørøst-Norge. Formålet er å lykkes med skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene. Modellen er en støtte til lokal skoleutvikling og er utviklet etter et omforent arbeid med §13-3 i Opplæringsloven.
I skoleåret 2022 – 2023 er det Drangedal, Kragerø, Skien og Siljan kommuner som skal arbeide i lærende profesjonsnettverk på tvers av skoler og kommuner. Deltagerne i hvert faglige nettverk er ressurslærere i les&skriv eller regning&matematikk. Skoleeiere organiserer prosessen i samarbeid med universitet og skolene. Skoleledere støtter profesjonsarbeidet ved å legge til rette for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling på egen skole. Skolene ønsker å utvikle praktisk og variert undervisning i LK20. LK20 har mange verb og ved å gjøre oss bedre på å beskrive og forklare fra HVA til HVORDAN og NÅR kan vi optimalisere praksiser og lære av hverandre. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | vurdering | en_US |
dc.subject | kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | skoleutvikling | en_US |
dc.title | Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 20 | en_US |