Elevers lave engasjement i matematikk - et oppdrag for stort for en superhelt å løse alene?
Abstract
Lavt engasjement blant elevene er noe som alltid har preget skolen (Jordet, 2020). Og det viser seg at problemet med å engasjere elever i matematikk heller ikke er nytt (Brown, 2017). For å få en dypere innsikt i hva som ligger bak elevenes lave engasjement i matematikkfaget og hvordan vi, som lærere, vil kunne bidra til å løse dette problemet, har vi blitt nysgjerrige på å utforske følgende problemstilling:
Hvordan opplever elever og deres lærer hva som engasjerer elevene i matematikk, og hvordan kan vi bruke denne innsikten til å prøve å forstå mulige årsaker til elevenes lave engasjement i faget?
Vår problemstilling består av to deler. For det første ønsker vi å få innsikt i hvordan elever og deres matematikklærer opplever hva som engasjerer elevene i matematikk. Her ønsker vi å få tak på deres levde erfaringer. Vi er ikke ute etter å sammenligne det elevene og læreren forteller om engasjement, men vi vil heller bruke det de forteller som ulike deler av et større bilde om elevers engasjement, for å kaste lys på hvor mulige årsaker til det lave engasjementet elever uttrykker generelt for matematikkfaget ligger.
Denne studien har, som problemstillingen sier, som mål å undersøke elevenes engasjement i sammenheng med matematikkundervisningen. For å få tak på dette vil vi søke å bli kjent med hvordan elevene og læreren i en matematikklasse opplever engasjementet i matematikkdiskursen de er en del av. Da må vi, som forskere, selv være til stede og snakke med elevene og lærerne i deres kontekst. Derfor har vi gjennomført kvalitative intervjuer av elever i en matematikklasse og deres matematikklærer, samt observert dem i miljøet de er en del av i matematikkundervisningen.
I likhet med problemstillingen, er våre resultater delt inn i to deler. I første del har vi presentert funn som viser hvordan elever og deres matematikklærer opplever hva som engasjerer elevene i matematikkundervisningen. I den andre delen av våre resultater har vi presentert funn som peker på hvilke strukturer utenfor klasserommet som kan gjøre oss i stand til å forstå elevenes grad av engasjement.
Denne studien viser at læreren er helt essensiell for å få engasjerte elever, men vi ser allikevel at det finnes flere strukturer som hindrer læreren i arbeidet med å løfte elevenes engasjement i matematikkfaget. Matematikklærere er nødt til å få støtte fra flere sentrale aktører for å få elevene mer engasjert i faget og alle må trekke i samme retning. Low engagement among students is something that has always characterized the school (Jordet, 2020). It turns out that engaging students in mathematics has been a problem for several years (Brown, 2008). In order to gain a deeper insight into what lies behind the students' low engagement in mathematics and how we, as teachers, will be able to contribute to solving this problem, we have become curious to explore the following research question:
How do students and their teacher experience what engages students in mathematics, and how can we use this insight to try to understand possible reasons for students' low engagement in the subject?
Our research question consists of two parts. Firstly, we want to gain insight into how pupils and their mathematics teacher experience what engages pupils in mathematics. Here we want to get hold of their lived experiences. We are not looking to compare what the students and the teacher say about engagement. We will rather use what they say as different parts of a bigger picture about students' engagement, to shed light on the possible reasons for where the low level of engagement that students express in general for the mathematics subject lies.
This study aims, as the research study states, to investigate the pupils' engagement in the context of mathematics teaching. In order to get hold of this, we will seek to get to know how the students and the teacher in a mathematics class experience the engagement in the mathematics discourse they are a part of. Then we, as researchers, must be present and talk to the students and teachers in their context. Therefore, we have carried out qualitative interviews of students in a mathematics class and their mathematics teacher, as well as observed them in the environment they are part of in their mathematics teaching.
Similar to the research question, our results are divided into two parts. In the first part, we have presented findings that show how pupils and their mathematics teacher experience what engages pupils in mathematics teaching. In the second part of our results, we have presented findings that point to which structures outside the classroom that can enable us to understand the students' level of engagement.
This study shows that the teacher is particularly essential to engage students, but we still see that there are several structures that prevent the teacher from being able to raise the students' engagement in mathematics. Mathematics teachers need support from several central actors to get the students more engaged in the subject and everyone has to pull in the same direction.