Browsing Master i grunnskolelærerutdanning 1-7 by Title
Now showing items 173-192 of 235
-
Når elevene skal vurdere egen læreprosess
(Master thesis, 2022)Det har vært en politisk satsning på vurdering i skolen i Norge fra 2010, kjent som vurdering for læring. Forskning viser imidlertid at implementeringen av satsningen har vært ulik på norske skoler og det er gjennomgående ... -
Norwegian Pupils Access to LGBTQIA+ Representation Through 3 Online Libraries
(Master thesis, 2023)This thesis examines the accessibility of LGBTQIA+ representative books primary school pupils have access to on the online learning platforms Salaby, SkoleStudio, and Skolen. The study was done by recording and presenting ... -
Nærmiljøet i kroppsøvingsundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål og undersøker hvordan kroppsøvingslæreres bruker affordanser i skolens nærmiljø i planleggingen av undervisning, samt deres refleksjoner rundt bevegelsesglede som en viktig del av ... -
Og så har vegen blitt til medan me går
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgåva er korleis lærarar reflekterer kring bruk av metoden STL+ i den fyrste skrive- og leseopplæringa. Problemstillinga er: Kva er lærarar sine refleksjonar kring bruk av STL+ i den fyrste skrive- ... -
Opplevd ivaretakelse av barn med dysleksi de første årene i skolesystemet. Foreldreperspektivet undersøkt kvalitativt
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien tar sikte på å undersøke hvordan fire foresatte til barn med dysleksi har opplevd at barna deres har blitt ivaretatt de første årene i skolesystemet. Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske som ... -
Organisert vennlig berøring i skolen
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i elever på småtrinnet sine erfaringer og opplevelser med bruk av organisert vennlig berøring i skolen. Interessen for dette temaet ble tent etter et praksisopphold ... -
Overgangen fra barnehage til skole : En kvalitativ studie av førsteklasselæreres meninger om en trygg overgang fra barnehage til skole, og deres erfaringer med sammenheng og samarbeid i overgangen
(Master thesis, 2022)Allerede med Reform 97 kom samarbeidets betydning for arbeidet med å skape en sammenheng mellom barnehage og skole, frem i lyset (Hogsnes, 2019, s. 48; St.meld. nr. 40 (1992–1993), s. 37). Samarbeidsprosjekter mellom ... -
Påvirkningen av fysisk aktiv læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Dagens samfunn bærer preg av mer skjermtid og stillesittende aktiviteter. Både på skolen og på fritiden er det mindre bevegelse enn tidligere og i 2022 kom Helsedirektoratet ut med nye anbefalinger for å øke den fysiske ... -
Perspektiver på lek i læremidlenes oppgavetekster - På leting etter den lekne tekstopplevelsen
(Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen har tatt utgangspunkt i de nye forventningene om lek og lekpregede aktiviteter, som etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 skal prege begynneropplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2017). ... -
Pictures for learning
(Master thesis, 2023)In this master´s thesis, there are three related research questions: * Who might use English picturebooks when teaching English? * Why do or don’t some teachers use English picturebooks in their teaching? * ... -
Plutselig så glemmer vi alt i hodet. Alt det som vi egentlig tenker på. Også kommer alt det gøye inn i tankene våre
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan førsteklassinger og deres lærer opplever rollelek i skoles tilrettelagte lekerom. Med utgangspunkt i mitt ønske om å få innsikt i informantenes tanker og erfaringer, har ... -
Praktisk måling med elever på 5. trinn
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven Praktisk måling med elever på 5. trinn har jeg undersøkt 5 smågrupper av elevers bruk av standardiserte måleverktøy og måleenheter i lengdemålingsemnet i matematikken. Studienes problemstilling er: ... -
Programmering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Vi er i en tid med økt digitalisering av samfunnet og flere lærere viser sin bekymring rundt deres egne kunnskaper og ferdigheter innenfor digital kompetanse og programmering. Programmering og algoritmisk tenkning har ... -
Prosjektarbeid i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som hensikt å utforske naturfagslæreres tanker om bruk av prosjektarbeid i undervisning for bærekraftig utvikling på mellomtrinnet, og om det kan bidra til forståelse og engasjement for bærekraftig ... -
Prosjektarbeid med rom for lek: En kvalitativ studie av hvordan prosjektarbeid med rom for lek kan bidra til at elever på første trinn er aktive i egne læringsprosesser
(Master thesis, 2024)Formålet med studien var å tilegne meg kunnskap om, og få et innblikk i forskningsprosjektets promblemstilling: Hvordan kan prosjektarbeid med rom for lek bidra til at elever på første trinn får fremstå som aktive i egne ... -
Relasjoner og atferdsproblemer i skolen. En kvalitativ studie av hvordan lærere skaper relasjoner
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien tar for seg hvordan mellomtrinnslærere bygger relasjon til elever med atferdsproblemer. Bakgrunnen for valg av tema var hvordan inkluderingsprinsippet tegner et bilde av at alle skal være likeverdig ... -
Representation of BIPOC People in English Textbooks
(Master thesis, 2022)This master thesis has conducted a qualitative study of the visual representation of BIPOC people in English textbooks used in year 6 in Norwegian elementary schools. Four textbooks have been analyzed in this study from ... -
Resonative Mathematical practices
(Master thesis, 2023)This document presents the research findings of Heidi D. Stokmo´s master's thesis in mathematics education. The thesis explores how migration in mathematics is experienced through the lens of "resonance," which refers to ... -
Rom for leselyst gjennom skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hva som påvirker elevers leselyst og hva et skolebibliotek bør inneholde for at leselysten deres skal bli stimulert. Gjennom tre gruppeintervjuer med elever fra 4.-7. trinn har jeg fått kjennskap ... -
"Sånn her lager jeg en liten rar høne ... Jeg bare tegner et nebb, et nebb med bein" - En kvalitativ studie om hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsning
(Master thesis, 2024)Dette kvalitative prosjektet undersøker hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsningsoppgaver. Hensikten med prosjektet er å få mer inngående kunnskap om elever i begynneropplæringen, ...