Prosjektarbeid i undervisning for bærekraftig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078361Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som hensikt å utforske naturfagslæreres tanker om bruk av prosjektarbeid i undervisning for bærekraftig utvikling på mellomtrinnet, og om det kan bidra til forståelse og engasjement for bærekraftig utvikling blant elever. Informantene i studien er tre naturfagslærere som underviser på mellomtrinnet. Lærerne deler deres erfaringer og refleksjoner rundt hvordan og hvorfor de benytter prosjektarbeid i undervisning for bærekraftig utvikling.
Metoden som er benyttet i masteroppgaven er kvalitativ, og datainnsamlingen har blitt gjennomført ved hjelp av individuelle, semistrukturerte intervjuer med naturfagslærere. Studien er forankret i et hermeneutisk perspektiv, som legger vekt på fortolkningen av naturfagslæreres egne opplevelser og erfaringer relatert til problemstillingen. De innsamlede dataene fra intervjuene har blitt transkribert, analysert og direkte presentert i teksten. En induktiv tilnærming har blitt benyttet for å analysere den empiriske informasjonen, som deretter har blitt tolket i lys av relevant teori. Jeg som forsker har gjennom studien hatt som mål å gi informantene en stemme og formidle deres meninger og erfaringer om det å benytte prosjektarbeid som undervisningsmetode for å fremme forståelse og engasjement for bærekraftig utvikling blant mellomtrinnselever.
Studien indikerer at lærerens rolle er viktig i et prosjektarbeid i utdanning for bærekraftig utvikling, både gjennom rollen som forbilde, formidler, planlegger og veileder. Lærerens rolle ble trukket frem som avgjørende for et vellykket prosjekt. Det kommer tydelig frem i studien at naturfagslærerne var positive til bruk av prosjektarbeid i naturfagundervisningen, og at det finnes mange muligheter ved å benytte undervisningsmetoden i utdanning for bærekraftig utvikling. Funnene peker mot at prosjektarbeid knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling kan tilby en mer praktisk tilnærming til teorien om bærekraft, som igjen kan gi elevene en opplevelse av at det de lærer på skolen er relevant for deres fremtid og hverdagsliv. Prosjektarbeid i utdanning for bærekraftig utvikling kan gjennomføres på mange måter, både ved bruk av klasserommet eller nærmiljøet som læringsarena. I studien kommer det frem en sammenheng mellom autentisk undervisning og relevans, og at dette kan ha en betydning for elevers forståelse og engasjement for bærekraftig utvikling. Videre viser funnene at prosjektarbeid åpner opp for en tverrfaglig tilnærming, noe som blir ansett som viktig for elevers dybdelæring og forståelse for begrepet bærekraftig utvikling. Blant mange muligheter ved bruk av prosjektarbeid i undervisningen for bærekraftig utvikling ble det også diskutert noen utfordringer. Utfordringene som kommer til syne i studien handler om gruppesammensetning og samarbeid, samt vurdering av elevers forståelse og engasjement for bærekraftig utvikling.