Master i pedagogikk, deltid: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 97
-
Foreldres perspektiver på overgang fra barnehagen til skolen for barn med autismespekterforstyrrelser. Hvordan erfarer foreldre av barn med autismespekterforstyrrelser overgang fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk rettet mot barnehage og skole ved Universiteter i Sørøst-Norge (USN), undersøker tema som omhandler foreldrenes ... -
"Du må tenke sjøl" - en utforskning av barnehagelæreres bruk av egen veiledningskompetanse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere med veiledningsutdanning, bruker sin kompetanse i barnehagen. Vitenskapsteoretisk, befinner denne teksten seg innenfor hermeneutikken, som har som formål å skape en ... -
Er du eit vanleg barn inst inne, eller er det inst inne du ikkje er vanleg? - Dokumentanalyse av boken "Tung tids tale" av Olaug Nilssen
(Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ dokumentanalyse av boken «Tung tids tale» av Olaug Nilssen. Formålet med studien er å se på «Hvordan beskriver boken «Tung tids tale» foreldreskap og autisme i møte med diagnosesamfunnet?». ... -
Inkludering av elever på spesialavdeling
(Master thesis, 2024)Samfunnsoppdraget til skolen er å gi alle barn opplæring. Denne opplæringen skal skje sammen med jevnaldrende i sitt nærmiljø med unntak av tungtveiende grunner som gjør det til det beste for eleven å motta opplæringen ... -
Smågruppeundervisning for elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Det at opplæringsloven (Opplæringsloven 1999, §1-4) gir plikt om å sette inn tiltak dersom en elev står i fare for å bli hengende etter i faget og at spesialundervisning og ordinær undervisning skal knyttes tettere sammen ... -
Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy: En litteraturgjennomgang av tilrettelegging og inkludering for elever med dysleksi
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker integreringen av kunstig intelligens (KI) i undervisningen for å fremme tilrettelegging og inkludering av elever med dysleksi. I en tid med rask teknologisk utvikling, kan KI tilby nye metoder ... -
Personalledelse - en del av ledelsesansvaret i barnehagen. Et blikk på pedagogisk leders personallederansvar
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på pedagogisk leders ledelsesansvar i lys av personalledelse. Formålet med studien er å få innsikt i hva hvordan pedagogiske ledere oppfatter personalansvar og hva som kan virke inn når de utøver ... -
Profesjonelle hjelpere som kommunikasjonspartnere for ASK-brukere
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan personale tilrettelegger for bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) og hvordan de opplever seg selv som kommunikasjonspartnere og språkmodeller. 2002 anslo ... -
Teoretiske perspektiver på ungdomsskolelærerens sosiale deltagelsesarbeid - ADHD og sosial deltagelse
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen søker å hente informasjon om forståelsen av sosialt deltagelsesarbeid knyttet til marginaliseringsutsatt ungdom med ADHD. Samtidig sees det gjennom denne vinklingen på flere områder innen skolesfæren som ... -
Jeg trenger din forståelse, tålmodighet og en vennlig tone, da lærer jeg best - en studie av lærlinger med ADHD i yrkesfaglig opplæring
(Master thesis, 2024)Relasjonen mellom lærling og instruktør i yrkesfaglig opplæring i bedrift i bygg og anleggsfagene, er vesentlig for lærlingens faglige og sosiale utvikling. Når lærlingen i tillegg har nevrodivergens i form av ADHD med ... -
Suksesskriterier i rådgivningsprosessen: En kvalitativ studie av rådgiverens perspektiv på tiltak, ferdigheter og holdninger som tilrettelegger for mestringsfremmende perspektiv og vekstfremmende rådgivningsprosesser
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke perspektiv har rådgivere om hvordan de tilrettelegger for konstruktive rådgivningsprosesser, her også kalt suksesskriterier. Fokuset i masteroppgaven har vært hva som oppleves ... -
"Jeg synes vi burde gjøre det mer" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke dataspill i undervisningen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan dataspill kan fungere som læringsverktøy i undervisningen. Bakgrunnen for valg av tema er eget engasjement for å legge til rette for et læringsmiljø hvor elevene får mulighet til å lære og ... -
Livsmestring levekårsperspektiv
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Bakgrunn for studien er basert på interesse for spesialpedagogikk og opplevelsen av skolesystemet for noen av samfunnets mest sårbare grupper, og hva man kan gjøre for å hjelpe individer med komplekse livsløp. ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i skolen. En kvalitativ studie om utvalgte læreres kompetanse og tilrettelegging på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om dysleksi og hvordan man kan tilrettelegge for elever med dysleksi. For å tilrettelegge på en best mulig måte må man ha kunnskap om generell lese- og skriveutvikling og dysleksi (Godøy & ... -
Du er kompetent! En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femålig masterutdanning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave heter “Du er kompetent. En studie om bruk og anerkjennelse av kompetansen til nyutdannede lærere med femårig masterutdanning”. Dette er en kvalitativ og eksplorativ undersøkelse med tematisk analyse som ... -
Hvilke erfaringer har pedagoger i barnehagen med PPT’s sakkyndige vurdering?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvilke erfaringer pedagoger i barnehagen har med pedagogisk-psykologisk tjenestes (PPT) sakkyndige vurdering. Hensikten er ikke å finne feil eller mangler i arbeidet som PPT gjør, ... -
Trinnorganisering: Fremming av faglig og sosial inkludering i skolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å gi økt innsikt i hvordan organisering av trinn og intensiv opplæring kan bidra til å fremme sosial og faglig inkludering i barneskolen. Studien undersøker fire læreres erfaringer som ... -
Spesialpedagogers erfaringer med skolevegring og ADHD
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen har fokus på skolevegring og ADHD, og vi ønsker med denne studien å få større innsikt i hvilke erfaringer spesialpedagoger har i forhold til elever med skolevegringsproblematikk og ADHD. Vi har ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov - Forhold og faktorer som kan bidra positivt eller negativt i overgangen
(Master thesis, 2024)I denne mastergradsstudien er det undersøkt faktorer og forhold som kan bidra positivt eller negativt i overgangen mellom barnehage og skole for barn med særskilte behov gjennom en intervjuundersøkelse med 11 pedagoger og ... -
Muligheter og spenninger i krysningen av det allmenne og det spesielle. En studie om det tverrprofesjonelle samarbeidet i søken mot en barnehage for ALLE barn
(Master thesis, 2024)I dagens komplekse barnehagehverdag er det en forutsetning med et godt faglig fellesskap for å skape en inkluderende, lekende og lærende barnehage for alle barn, uavhengig av barnets forutsetninger. Med utgangspunkt i disse ...