Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerkholt, Eva
dc.contributor.authorØdegård, Elin
dc.contributor.authorSøndenå, Kari
dc.contributor.authorHjardemaal, Finn R.
dc.date.accessioned2015-01-05T08:24:32Z
dc.date.accessioned2015-01-27T20:40:09Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:39:36Z
dc.date.available2015-01-05T08:24:32Z
dc.date.available2015-01-27T20:40:09Z
dc.date.available2017-04-19T12:39:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBjerkholt, E., Ødegård, E., Søndenå, K. & Hjardemaal, F.R. Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning? Uniped 2014, 37(4):19-31
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438214
dc.description.abstractKnowledge of how to facilitate critical thinking is essential in kindergartens and schools, in teacher education and in the education of mentors. This article presents and debates examples of how mentoring sessions between the new teachers and their mentors create room for critical thinking, by referring to data from two doctoral dissertations. The analyses of the mentoring sessions show how the sessions, to a certain extent, provide room for critical thinking. This opening for critical thinking is reflected in the way the participants clarify and examine the basis for pedagogical choices. The analyses also show that traces of critical thinking are more apparent in some sessions than in others. These traces vary in form and magnitude, and they appear in different ways. Various factors have important influence on how and to what degree the mentoring sessions open up for critical thinking; for example, the conditions in kindergartens- and school contexts, mentoring context, and relations between the new teachers and their mentors, as well as the mentors??abilities and competences.
dc.description.abstractKunnskap om tilrettelegging for kritisk tenkning er vesentlig i barnehage og skoler, i lærerutdanning og i veilederutdanning. Artikkelen presenterer og døfter eksempler på hvordan veiledningssamtaler mellom nyutdannede og deres veiledere åpner for kritisk tenkning ved å vise til data fra to doktorgradsavhandlinger (Bjerkholt, 2013a; Ødegård, 2011). Denne åpningen kommer til uttrykk ved at deltakerne tydeliggjør og gransker beslutningsgrunnlaget for pedagogiske valg. Analysene viser at spor av kritisk tenkning er tydeligere i noen samtaler enn i andre. Sporene varierer i form og omfang, og de arter seg forskjellig. Forhold som barnehage- og skolekontekst, veiledningskontekst og relasjoner mellom de nyutdannede og veilederne samt veiledernes kompetanse har betydning for hvordan og i hvilken grad veiledningssamtaler åpner for kritisk tenkning.
dc.language.isonob
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.relation.urihttp://www.idunn.no/uniped/2014/04/hvordan_kan_veiledningssamtaler_aapne_for_kritisk_tenkning
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectkontekstualisering
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectantakelser
dc.subjectbegrunnelser
dc.subjectperspektiver
dc.subjectautonom
dc.subjectfunksjonær
dc.subjectdemokrati
dc.subjectcontextualization
dc.subjectrelations
dc.subjectassumptions
dc.subjectreasons
dc.subjectperspectives
dc.subjectautonomous
dc.subjectdemocracy
dc.subjectkontekstualisering
dc.subjectrelasjoner
dc.subjectantakelser
dc.subjectbegrunnelser
dc.subjectperspektiver
dc.subjectautonom
dc.subjectfunksjonær
dc.subjectdemokrati
dc.subjectcontextualization
dc.subjectrelations
dc.subjectassumptions
dc.subjectreasons
dc.subjectperspectives
dc.subjectautonomous
dc.subjectdemocracy
dc.titleHvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2015-01-05T08:24:32Z
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© 2014 Eva Bjerkholt et al.
dc.subject.nsi280
dc.identifier.cristin1178411
dc.identifier.cristin1178411


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/