Show simple item record

dc.contributor.authorFramgard, Erling
dc.date.accessioned2015-01-05T08:29:54Z
dc.date.accessioned2015-01-27T20:40:20Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:35:31Z
dc.date.available2015-01-05T08:29:54Z
dc.date.available2015-01-27T20:40:20Z
dc.date.available2017-04-19T12:35:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationFramgard, E. Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning. FORMakademisk 2014, 7(2)
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438156
dc.description.abstractPå basis av fagkritiske holdning og sterkt inspirert av dansk billedpedagogikk, har jeg utviklet det jeg kaller Undersøkende praksis (UP). UP er tema- og prosjektorientert bildeundervisning og kan kort karakteriseres som prosessuell og problemløsende, der bildearbeidet blir lagt i et betydnings-leie, og der vi forholder oss til at bilder har betydning og fungerer kommunikativt. En vesentlig forståelse er at bildebetydningene framkommer gjennom måten bildet er laget på. I dette arbeidet tilstrebes derfor et bevisst forhold mellom det som uttrykkes i bildene og måten det er uttrykt på. UP forsøker å syntetisere individorientert og disiplinorientert bildepraksis. Denne syntesen knytter seg til en tredje tradisjon som jeg kaller "Den tredje vei i bildepedagogikken". UP inkluderer bildedidaktikk, bildeteori og skapende bildepraksis. Som bildepedagogikk har Undersøkende praksis målsetting om å bidra til en ny eller fornyet pedagogisk bildepraksis.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectundersøkende praksis
dc.subjectden tredje vei i bildepedagogikken
dc.subjectlærerrolle
dc.subjectprosjektmetodikk
dc.subjectbildekommunikasjon
dc.subjectfagtradisjoner
dc.subjectintensjonalitet
dc.subjectbildespråklige virkemidler
dc.titleUndersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.date.updated2015-01-05T08:29:54Z
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holderCopyright (c) 2014 Erling Framgard
dc.subject.nsi283
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.607
dc.identifier.cristin1148178


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/