Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438156Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Framgard, E. Undersøkende praksis - tema- og prosjektorientert bildeundervisning. FORMakademisk 2014, 7(2) http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.607Sammendrag
På basis av fagkritiske holdning og sterkt inspirert av dansk billedpedagogikk, har jeg utviklet det jeg kaller Undersøkende praksis (UP). UP er tema- og prosjektorientert bildeundervisning og kan kort karakteriseres som prosessuell og problemløsende, der bildearbeidet blir lagt i et betydnings-leie, og der vi forholder oss til at bilder har betydning og fungerer kommunikativt. En vesentlig forståelse er at bildebetydningene framkommer gjennom måten bildet er laget på. I dette arbeidet tilstrebes derfor et bevisst forhold mellom det som uttrykkes i bildene og måten det er uttrykt på. UP forsøker å syntetisere individorientert og disiplinorientert bildepraksis. Denne syntesen knytter seg til en tredje tradisjon som jeg kaller "Den tredje vei i bildepedagogikken". UP inkluderer bildedidaktikk, bildeteori og skapende bildepraksis. Som bildepedagogikk har Undersøkende praksis målsetting om å bidra til en ny eller fornyet pedagogisk bildepraksis.