• Bruk av nettverk i kvinners karriereutvikling mot professor- og dosentstillinger i akademia 

      Ballangrud, Brit Bolken; Svenkerud, Sigrun; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I akademia har det vært tradisjon for å assosiere karriere og avansement med personlig talent og særlige kompetanser, og noe som gjerne har blitt forstått som den enkeltes ansvar. Karriereutvikling i Norge blir imidlertid, ...
    • Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ...
    • Kvinnelige og mannlige professorers synlighet i mediene. En undersøkelse av kvinnelige og mannlige professorer i VG og Aftenposten 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Denne undersøkelsen dreier seg om mannlige og kvinnelige professorers synlighet i mediene, nærmere bestemt om hvordan professorer brukes som kilde i VG og Aftenposten, de to største norske riksavisene. Vi har fremsatt fem ...
    • Leadership Strategies in Diverse Intake Environments 

      Ballangrud, Brit Bolken; Paulsen, Jan Merok (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      The case study subjected in this paper was designed to illuminate how school leadership strategies and interventions mediate external demands, in the form of the academic press, for raised outcomes, imposed from the policy ...
    • Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science 

      Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne; Ballangrud, Brit Bolken; Strande, Anne Lise; Stenshorne, Marit Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this article, the authors discuss the use of ecological concepts (ecology, boundary, niche) in educational research to understand if and how these concepts from one field of science (ecology) can bring a new understanding ...