Blar i Institutt for estetiske fag på dokumenttype "Peer reviewed"
Viser treff 1-20 av 85
-
A systems theory perspective on the relationship between practice and research in the making disciplines
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article discusses the relationship between practice and research in the making disciplines. The discussion is based on a systems theory with reference to the German sociologist Niklas Luhmann (2007) and the way ... -
Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ... -
Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ... -
Alternative theoretical and methodological approaches for exploring higher education in Art and Crafts
(Journal article; Peer reviewed, 2009-12-31)This article presents and discusses approaches for exploring higher education in Art and Crafts. The concepts exploring versus research and the different foci in an insider perspective versus an outsider perspective ... -
Artistic Expression and Material Limitations: An Iterative Process of Porcelain Making
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper explores the iterative process of striving for artistic expressivity and developing crafting techniques in a porcelain-making project. The paper is about mitigating the tensions and flaws in porcelain bodies by ... -
At være i rolle/at være sig selv/at være ekko af de andre: Kunstpædagogen som udøvende og skabende samtidskunstner i performative æstetiske læreprocesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med udgangspunkt i teaterfaglige perspektiver diskuterer jeg i denne artikel paralleller mellem kunstpædagogen og den udøvende og skabende samtidskunstner. Mine overvejelser baserer sig på erfaringer gjort gennem gestaltning ... -
Att lära sig se trådraken – om tvekan och fokusförskjutning på väg mot förändrat kunnande
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Utgångspunkten i denna artikel är empiriskt förankrade exempel från textilslöjdspraktiker i den svenska skolan; grundskolans slöjdundervisning årskurs 8 och ett specialutformat program inom gymnasieskolan med textil ... -
”Å skape forbindelser”. Atelierets plass og atelieristens kompetanse i barnehagene i Reggio Emilia
(Journal article; Peer reviewed, 2013-06)Forming har gitt viktige bidrag til det helhetlige kunnskapssyn som lenge har vært dominerende i norsk barnehagepedagogikk, men fagfeltet er nå lavere prioritert i forhold til aktiviteter som er ment å fremme ferdigheter ... -
Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ... -
Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Faget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske erfaringer, nærhet ... -
Children’s sense-making through exploration: Grasping physical and virtual materialities
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A child’s sense-making is grounded in his or her bodily interactions with the environment and tied to the body’s sensory experience. Digital technologies are being introduced into children’s learning environments and they ... -
Choosing Content and Methods: Focus Group Interviews with Faculty Teachers in Norwegian Pre-Service Subject Teacher Education in Design, Art, and Crafts
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11-03)The study is aimed at generating knowledge on how faculty teachers reflect and justify their choice of subject content logic in teacher education, exemplified by a concurrent pre-service Subject Teacher Education in design, ... -
Conditions for experiential knowledge exchange in collaborative research across the sciences and creative practice
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Interdisciplinary research across the sciences and creative practice offers potential to explore new areas of knowledge previously hidden between disciplines. However, diverging epistemology and expectations make collaboration ... -
Constructing a formbild - An inquiry into the dynamical and hierarchical aspects of the hermeneutical filters controlling the formbild construction in design education situations
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2006-12-01)The aim of this study is to contribute new knowledge of how a formbild is constructed in an educational situation. This knowledge is needed for understanding more clearly the circumstances under which we are teaching ... -
Craft sciences meet neuroscience
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Collaboration between disciplines is necessary when research questions cannot be answered within a single discipline. Joining of forces can produce results that neither discipline could provide alone. Here we exemplify ... -
Dagboksmetod - att beskriva slöjdarbete med elevers och lärares egna ord
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denna artikel ligger fokus på dagbokstexter för reflektion och lärande i skolans slöjdundervisning. Att dokumentera och skriva om sin dag och sina känslor har förekommit sedan människan började skriva. Dagböcker som ... -
Design og håndverkog Tekstil på Island
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ... -
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess ... -
Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I det digitaliserte samfunnet i dag skjer ei betydeleg endring i læringa sine materielle føresetnader, frå konkrete og analoge læringsmiljø til digitale og virtuelle. Parallelt med den massive digitale satsinga i nordiske ...