Browsing Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse by Title
Now showing items 15-34 of 35
-
Ledelse - et spørsmål om strategier? En studie av ledelse for kvalitetsutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2014)Denne studien har til hensikt å undersøke faktorer ved ledelse som kan fremme kvalitetsutvikling i barnehagen. Problemstillingen er følgende: På hvilken måte kan ledelsen av barnehagen fremme kvalitetsutvikling? Det empiriske ... -
Ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap: en kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2015)Ledelse og kunnskaping har fått økt oppmerksomhet i forskning og nasjonale styringsdokumenter i barnehagen de senere årene. Denne studien undersøker kjennetegn på ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap. Den ... -
Ledelse, utvikling og endring av praksis, med prosjektarbeid som metode. Et case-studie av en mellomstor bynær skoles toårige utviklingsorienterte prosjektarbeid
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen retter fokuset på hvordan en skole har arbeidet for å skape endring og utvikling i organisasjonen, men prosjektarbeid som metode. Det er særlig fokusert på hvordan prosjektet var organisert, skolens ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ... -
Meningsskaping i veiledning: En studie med fokus på betydningen av meningsskaping i veiledning
(Master thesis, 2013)Dette forskningsprosjektet omhandler betydningen av meningsskaping i veiledning. Meningsskaping innebærer å skape mening i prosessene. Det innebærer prosesser med dialog, verdiavklaring og kritisk refleksjon. Dette ser ... -
Noe må endres hvis vi skal få barn til å fortelle. En kvalitativ studie av barnesamtaler i barneverntjenesten
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fem ansatte i barneverntjenesten. Hensikten har vært å belyse hvilke erfaringer kontaktpersoner i barneverntjenesten har, samt å få en større innsikt ... -
Nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse i barnehagen den første tiden i yrket: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2015)Dette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved Høgskolen i Telemark avd. Notodden. Avhandlingen er et kvalitativt fenomenologisk studie som tar for seg nyutdannede pedagogiske ledere sin medarbeiderledelse i barnehagen. ... -
Nyutdannet og leder: En kvalitativ studie av nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler nyutdannede pedagogiske ledere, og er en kvalitativ studie. Fokuset ligger på deres beskrivelse av sin rolle som leder for sine medarbeidere. Formålet med denne mastergradsavhandlingen ... -
Pedagogisk ledelse i en lærende barnehage: En kvalitativ studie av hvordan barnehagestyrere legger til rette for faglig utvikling- og læring, med personalmøte som arena
(Master thesis, 2015)Med bakgrunn i den aktualitet ledelse og kompetanseutvikling har i nasjonale styringsdokumenter og i praksisfeltet, ønsker jeg med denne studien å undersøke hvordan styrere i barnehager tilrettelegger for faglig utvikling- ... -
Praksisveiledning av studenter på grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan veiledning i grunnskolelærerpraksis bidrar til å utvikle studenters profesjonsforståelse, med utgangspunkt i problemstillingen hvordan bidrar veiledning i grunnskolelærerpraksis ... -
Profesjonell identitet: En studie av barnehagelæreres opplevelse av profesjonell identitet
(Master thesis, 2014)Undersøkelsens problemområde er profesjonsutøveres selvforståelse, og problemstillingen som danner rammen rundt undersøkelsen er barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonell identitet. Undersøkelsen har en fenomenologisk ... -
Profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen: En kvalitativ studie av rektors håndtering av profesjonsetiske dilemmaer
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler profesjonsetiske dilemmaer i rektorrollen. Formålet med studien er å undersøke hvilke profesjonsetiske dilemmaer rektorer opplever, hvordan de håndterer disse dilemmaene, og hvordan ... -
Rektor som ”brobygger” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Rektors opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling i ”spenningsfeltet” mellom ytre krav og indre behov i skolen
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven retter søkelyset mot rektor og hans opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling mellom ytre krav fra myndigheter og samfunn og indre behov i skolen fra de han skal lede. Gjennom kvalitative forskningsintervju ... -
Skal du lykkes må du være tilstede: En kvalitativ kasusstudie av hvordan ledelsespraksis, sett i lys av praksisarkitekturene, bidrar til profesjonsutvikling i skolen
(Master thesis, 2018)I internasjonal og nasjonal forskning, samt nasjonale styringsdokumenter og satsninger,løftes viktigheten av god ledelse frem for å sikre bedre læringsbytte hos elevene. Dette gjøres gjennom tilrettelegging for en kollektiv ... -
Språkkartlegging i barnehagen - En intervjustudie av pedagogiske ledere
(Master thesis, 2013)I den senere tid har det pågått en debatt om kartlegging av barns språk i barnehagen. Debatten oppsto blant annet som et resultat av et betydelig fokus på kartlegging i sentrale politiske dokumenter, og fordi stortinget i ... -
Teachers' perception of their relationships with pupils: A study of teachers' personal views and experiences about the teacher-pupils relationship in terms of classroom management criteria
(Master thesis, 2015)In a multicultural country, and especially in schools where teachers meet different students, the role of teachers and their beliefs have important effects on children and their learning. A relationship based on trust ... -
The flipped classroom: Om teknokulturell dannelse og omvendt undervisning i fremtidens klasserom
(Master thesis, 2015)Mange lærere ønsker å ta i bruk ulike undervisningsformer for å finne den som for elevene gir best læring. Med de senere års fokus på IKT i skolen, herunder bestemmelsen om at alle elever i den videregående skole skal ha ... -
Yrkesretting: et verktøy for dannelse? Fellesfag i yrkesfaglig videregående skole
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser yrkesrettingens rolle i dagens yrkesfaglige videregående utdanningsprogram. Det er fokus på lærernes holdning til og operasjonalisering av begrepet yrkesretting. Avhandlingen ser på hvordan yrkesretting ... -
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ...