Noe må endres hvis vi skal få barn til å fortelle. En kvalitativ studie av barnesamtaler i barneverntjenesten
Abstract
Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fem ansatte i barneverntjenesten. Hensikten har vært å belyse hvilke erfaringer kontaktpersoner i barneverntjenesten har, samt å få en større innsikt i hva de selv har opplevd knyttet sitt arbeid med barnesamtaler. Kontaktpersonene som er intervjuet bidrar med nyttige erfaringer gjennom anerkjennelse og forståelse av kompleksiteten i arbeidet. De peker på behovet for mer tid til hvert enkelt barn, ønske om å skape en trygg relasjon, behov for mer kompetanse og et behov for endring. Kontaktpersonene har tilegnet seg egne verktøy og metoder for å skape relasjoner til barn, ved å hente erfaringer fra andre arbeidsplasser, kollegaer eller gjennom selvstendig tilegning av fagstoff. Det fins lite eller ingen felles forståelse for hvordan de skal møte barna. Samtidig formidler de at relasjonen til barna oppleves bedre når det tilrettelegges for mer tid. Funnene indikerer dermed at det er behov for mer kompetanse i forbindelse med barnesamtal. Videre indikerer studien at informantene har behov for mer tid og relasjonskompetanse, samtidig som de uttrykker et ønske om endring.