Pedagogical resources and learning processes: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 31
-
Teachers’ practices of non-standardised oral exams and implications for validity
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;217, Doctoral thesis, 2024)In educational assessment, the methods applied must ensure high validity (the feasible gathering and use of assessment outcomes), especially in situations where the stakes are high, and the assessment results have serious ... -
Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;218, Doctoral thesis, 2024)Vi lever i en tid hvor samfunnet preges av rask teknologisk utvikling, og hvor stadig nye digitale verktøy, medier og teksttyper byr på stadig nye utfordringer og muligheter. I de norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 ... -
Utvikling av en didaktisk refleksjonsmodell
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;213, Doctoral thesis, 2024)Temaet for avhandlingen er lokalt læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i praktikerforskning. Hovedmålsetningen med prosjektet har vært å undersøke hvordan skolers profesjonsfellesskap kan bidra til kvalitetsutvikling og ... -
History, Education, and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;212, Doctoral thesis, 2024)The aim of this thesis is to analyse expressions of historical culture in the context of Norwegian and Swedish upper secondary schools in the period 1920–1960, and thereby explore changes, continuity, and diversity in ... -
Entusiasme og ubehag: Barns navigering av religion i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;195, Doctoral thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker hvordan barn navigerer religion i en religiøst- og livssynsmangfoldig barnehage, og hvordan den institusjonelle konteksten påvirker barnas navigering. Jeg anlegger et levd religion-perspektiv ... -
Exploring pupils' face-to-face interaction in a co-learning classroom context: The case of Bosnia and Herzegovina
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;191, Doctoral thesis, 2024)Global education trends indicate that social interaction skills grounded in cooperation are becoming crucial for current quality education. More than ever, empirical research and educational innovation call for a socially ... -
De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;187, Doctoral thesis, 2024)De fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å ... -
Private school policy and practice in Norway: Governing private schools: State funding and standardisation
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;175, Doctoral thesis, 2023)In recent decades, societal and educational issues have been used to legitimise policies encouraging privatisation worldwide. While in Norway the privatisation of education generates political disagreement due to the ... -
En samtaleanalytisk studie av fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;171, Doctoral thesis, 2023)Avhandlingen utforsker muntlig eksamen som interaksjonell samhandling. Avhandlingen består av tre artikler, som bruker samtaleanalyse til å utforske videoopptak av fagsamtalen under muntlig eksamen. I den første artikkelen ... -
Teachers As Human Rights Defenders : Transforming Teachers’ Safeguarding Role Against Harmful Sexual Behaviour
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;160, Doctoral thesis, 2023)This study explores teachers’ understandings of and responses to harmful sexual behaviour (HSB) in primary schools, and the challenges that schools face in building interdisciplinary cooperation with other children’s ... -
Estetisk potensial i multimodale narrative apper
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg en type multimodale tekster som kan kalles narrative apper. Målet med og motivasjonen for dette prosjektet er å komme fram til ny kunnskap om de estetiske sidene ved disse tekstene. I ... -
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Kvalitetsbetingelser i småbarnsgrupper og barns sosial-emosjonelle kompetanse i norske barnehager
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;127, Doctoral thesis, 2022)Studier viser at sosial-emosjonell kompetanse har betydning for barns trivsel og fremtid og for tilhørighet til andre mennesker. Barn utvikler sin sosial-emosjonelle kompetanse i relasjoner med andre mennesker i sosiale, ... -
Meningsskapende karriereveiledning: Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;119, Doctoral thesis, 2022)Vi lever i en tid preget av endring og uforutsigbarhet i arbeidslivet, og menneskers behov og karriererelaterte utfordringer forandres deretter. De siste årene har behovet for en «motdiskurs» innenfor karriereveiledningsfeltet ... -
Partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;117, Doctoral thesis, 2022)This thesis investigates barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care (ECEC). It is article based and comprises three ... -
Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;106, Doctoral thesis, 2021)In this article-based dissertation, I have investigated how Norwegian early childcare institutions function as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds and the leadership's responsibility in this matter. ... -
Supporting students’ creativity in primary science education Classroom practices and teacher conceptions
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;115, Doctoral thesis, 2022)The objective of the thesis is to examine how creativity can be facilitated in primary science education by exploring essential aspects of creativity and different aspects that contribute to the development and strengthening ... -
Digital literacies as social practices: students, technology and research methods
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;111, Doctoral thesis, 2021)This article-based thesis explores students’ digital literacies both in and outside of the classroom. Digital literacies are more than digital skills, and here understood as social practices that consists of students, ... -
Å fargelegge krisen - Grafisk og auditivt design i læremidlers fremstilling av klimaendringene
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen utforsker grafiske og auditive design brukt i norske læremidlers fremstilling av menneskeskapte klimaendringer, samt hvordan disse designene kan forstås i lys av både det norske læremiddellandskapets ... -
Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technologies
(Doctoral thesis, 2021)Our senses are deeply ingrained in the materiality of the world, and our embodied minds are shaped by touch interactions with the environment. Arts and crafts education is characterized by explorative, creative processes ...