Browsing Pedagogical resources and learning processes by Title
Now showing items 1-20 of 31
-
Connecting everyday and academic learning practices, a teacher challenge?
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;34, Doctoral thesis, 2019)This article-based thesis presents the findings of a qualitative case study that provide a theoretically informed and empirically grounded description of regular classroom practices and how teachers anticipate and draw on ... -
Digital literacies as social practices: students, technology and research methods
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;111, Doctoral thesis, 2021)This article-based thesis explores students’ digital literacies both in and outside of the classroom. Digital literacies are more than digital skills, and here understood as social practices that consists of students, ... -
En samtaleanalytisk studie av fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;171, Doctoral thesis, 2023)Avhandlingen utforsker muntlig eksamen som interaksjonell samhandling. Avhandlingen består av tre artikler, som bruker samtaleanalyse til å utforske videoopptak av fagsamtalen under muntlig eksamen. I den første artikkelen ... -
Entusiasme og ubehag: Barns navigering av religion i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;195, Doctoral thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker hvordan barn navigerer religion i en religiøst- og livssynsmangfoldig barnehage, og hvordan den institusjonelle konteksten påvirker barnas navigering. Jeg anlegger et levd religion-perspektiv ... -
Estetisk potensial i multimodale narrative apper
(Doctoral thesis, 2022)I denne avhandlingen undersøker jeg en type multimodale tekster som kan kalles narrative apper. Målet med og motivasjonen for dette prosjektet er å komme fram til ny kunnskap om de estetiske sidene ved disse tekstene. I ... -
Exploring pupils' face-to-face interaction in a co-learning classroom context: The case of Bosnia and Herzegovina
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;191, Doctoral thesis, 2024)Global education trends indicate that social interaction skills grounded in cooperation are becoming crucial for current quality education. More than ever, empirical research and educational innovation call for a socially ... -
Faget utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering: En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;139, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen består av tre delstudier (artikler I, 2 og 3) og en sammenfattende kappe. Formålet med avhandlingen er å bidra til kritisk utforskning av intensjoner ved faget utdanningsvalg som formalisert i læreplanen fra ... -
Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technologies
(Doctoral thesis, 2021)Our senses are deeply ingrained in the materiality of the world, and our embodied minds are shaped by touch interactions with the environment. Arts and crafts education is characterized by explorative, creative processes ... -
History, Education, and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;212, Doctoral thesis, 2024)The aim of this thesis is to analyse expressions of historical culture in the context of Norwegian and Swedish upper secondary schools in the period 1920–1960, and thereby explore changes, continuity, and diversity in ... -
Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge; 3, Doctoral thesis, 2016)Ph.d-studien består av to delstudier. Den første delstudien undersøker pedagogiske praksiser som har til hensikt å bidra til at barn opplever gode overganger og sammenheng mellom barnehage, skolefritidsordning (sfo) og ... -
Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;218, Doctoral thesis, 2024)Vi lever i en tid hvor samfunnet preges av rask teknologisk utvikling, og hvor stadig nye digitale verktøy, medier og teksttyper byr på stadig nye utfordringer og muligheter. I de norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 ... -
Kvalitetsbetingelser i småbarnsgrupper og barns sosial-emosjonelle kompetanse i norske barnehager
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;127, Doctoral thesis, 2022)Studier viser at sosial-emosjonell kompetanse har betydning for barns trivsel og fremtid og for tilhørighet til andre mennesker. Barn utvikler sin sosial-emosjonelle kompetanse i relasjoner med andre mennesker i sosiale, ... -
Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;106, Doctoral thesis, 2021)In this article-based dissertation, I have investigated how Norwegian early childcare institutions function as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds and the leadership's responsibility in this matter. ... -
Mellom risiko og kontroll — dramaturgiske perspektiver på lærerutdanneres undervisning
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;12, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne studien plasseres som en del av forskningsfeltet «the pedagogy of teacher education». I dette forskningsfeltet studeres spenninger mellom profesjonsspråk, praktisk lærerarbeid og disiplinfag. Nyere forskning ... -
Meningsskapende karriereveiledning: Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;119, Doctoral thesis, 2022)Vi lever i en tid preget av endring og uforutsigbarhet i arbeidslivet, og menneskers behov og karriererelaterte utfordringer forandres deretter. De siste årene har behovet for en «motdiskurs» innenfor karriereveiledningsfeltet ... -
Partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;117, Doctoral thesis, 2022)This thesis investigates barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in early childhood education and care (ECEC). It is article based and comprises three ... -
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Private school policy and practice in Norway: Governing private schools: State funding and standardisation
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;175, Doctoral thesis, 2023)In recent decades, societal and educational issues have been used to legitimise policies encouraging privatisation worldwide. While in Norway the privatisation of education generates political disagreement due to the ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ...