Browsing Pedagogiske ressurser og læreprosesser by Title
Now showing items 1-10 of 10
-
Connecting everyday and academic learning practices, a teacher challenge?
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;34, Doctoral thesis, 2019)This article-based thesis presents the findings of a qualitative case study that provide a theoretically informed and empirically grounded description of regular classroom practices and how teachers anticipate and draw on ... -
Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge; 3, Doctoral thesis, 2016)Ph.d-studien består av to delstudier. Den første delstudien undersøker pedagogiske praksiser som har til hensikt å bidra til at barn opplever gode overganger og sammenheng mellom barnehage, skolefritidsordning (sfo) og ... -
Mellom risiko og kontroll — dramaturgiske perspektiver på lærerutdanneres undervisning
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;12, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne studien plasseres som en del av forskningsfeltet «the pedagogy of teacher education». I dette forskningsfeltet studeres spenninger mellom profesjonsspråk, praktisk lærerarbeid og disiplinfag. Nyere forskning ... -
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ... -
Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;25, Doctoral thesis, 2019)Avhandlingen Skriveforløpets dramaturgi: Å iscenesette et skriveoppdrag plasseres innenfor feltet skriveforskning, og jeg undersøker hvordan skriveundervisning blir komponert. Jeg ser på hvordan et skriveoppdrag blir ... -
Taste og tenke, mene og mestre : En tekstanalytisk studie av konstruksjoner av norsklæreridentiteter i multimodale bloggutsnitt
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;39, Doctoral thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å undersøke konstruksjoner av norsklæreridentiteter i grunnskolelærerstudenters norskfaglige bloggtekster. Avhandlingen er en tekstanalytisk monografi og studien er forankret i sosialsemiotikk. ... -
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classroom practices and student perspectives in three Norwegian classrooms
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;71, Doctoral thesis, 2020)This thesis investigates Content and Language Integrated Learning (CLIL) teaching practices with English L2 as the medium of instruction in three Norwegian secondary schools. The primary data are video observations of CLIL ... -
Using a multimodal approach to empower Nicaraguan Rama schoolchildren to learn and use their ethnic language
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;8, Doctoral thesis, 2018)Historically, the Rama people, one the three remaining indigenous groups of Nicaragua, have suffered political and cultural oppression, which has resulted in the severe endangerment of their language. So far, several studies ...